Ongeloof overheerst bij sv Lelystad na nederlaag bij VIOS Vaassen

10 november 2012 14:30

Dijk, Jan van

Onbekend

VAASSEN – Na afloop van de met 2-0 verloren wedstrijd tegen VIOS was het ongeloof bij supporters, trainersstaf en spelers heel groot. Bijna de gehele wedstrijd had SVL de zaken eigenlijk goed voor elkaar. De thuisploeg kon maar weinig uitrichten, maar ook de ploeg van trainer Jan Boes kwam niet tot veel uitgespeelde kansen. Boes was ook flink aangeslagen.  “Hier begrijp ik niets van. Het lijkt wel het scenario van een heel slechte film. Nu zeg ik niet dat we direct zo goed speelden, maar we hadden ze aardig in de tang. In de rust geef ik nog aan dat we ze bijna stuk hadden gespeeld en dat de eerste goal ook direct beslissend zou zijn. Helaas was het VIOS dat op wel erg klungelige wijze de voorsprong nam.”  Nu moet de technische staf niet zijn ogen sluiten voor het moeilijk functioneren van het middenveld. Opbouwend komen er weinig bespeelbare ballen vanuit die linie en men loopt wel veel, maar vaak ongecontroleerd door elkaar heen. De aanvallers krijgen nauwelijks steun bij de zogenaamde tweede bal. Een bij balbezit inschuivende centrale verdediger zou prettig zijn voor dit middenveld. Boes gaf ook toe dat het middenveld het zorgenkindje is.
In een druilerig Vaassen hielden beide ploegen elkaar in evenwicht. SVL wilde het goede spel van de derby tegen Unicum doortrekken  en via Mustapha Kalai en Samir Merraki waren er kleine kansjes. Aan de andere kant had doelman Wesdie Abdelaziz een geweldige redding nodig om een schot van Jorrit Mojet te stoppen. De grootste kans was vlak voor de rust voor Kevin Hansen. Na een uittrap van Abdelaziz stuiterde de bal over de verdediging van VIOS heen, maar Hansen kon niet de juiste richting aan de bal geven. Ook in de tweede helft rook SVL zijn kans. Zo liepen twee spelers van SVL elkaar in de weg na een voorzet van Madih Doufikar. Maar in de 52e minuut sloeg het noodlot toe. Slecht verdedigen bij SVL, de bal had gewoon weg gerost moeten worden want voetballen op die plaats in het strafschopgebied is dodelijk, werd afgestraft door Erik Koldenhof: 1-0. Eigenlijk al eerder had Dennis de Jong niet zoveel vrijheid mogen hebben. Hij kon de bal nu in het strafschopgebied brengen, met alle gevolgen van dien. SVL moest nu opjacht naar de gelijkmaker, maar dat ligt de ploeg van Boes niet zo goed. Alle lijn is dan direct uit het spel verdwenen en een oplossing met het spelen van steeds de lange ballen is gewoon niet de juiste. In de 70e minuut was er nog een kans. Invaller André Kemper bracht de bal bij Giovanni Zebeda, maar in kansrijke positie leverde dat geen gelijkmaker op. Naarmate het eindsignaal naderde nam ook de onrust toe bij SVL en de thuisploeg wist tien minuten voor tijd het duel te beslissen. Weer was het Koldenhof die de trekker overhaalde: 2-0. Aanvoerder Abdelaziz kwam gewoon boos uit de kleedmaker, om even buiten zijn hart te luchten. “Er zijn er gewoon een paar die zich niet realiseren dat je er alles aan moet doen om de bal te veroveren.”

VIOS V – SVL LELYSTAD 2-0 (0-0). 1-0 en 2-0 Koldenhof.

Opstelling: Abdelaziz, Kwak, Boezerman, Zebeda, de Beer, Vlietstra, Kalai (67e minuut Momen)  Rijkeboer (77e minuut Davtyan), Merraki  (59e minuut Kemper), Hansen, Doufikar.