SV Lelystad toont eindelijk veerkracht in derby tegen Unicum

27 april 2013 18:00

Goutier, N.S.

Onbekend

LELYSTAD - Eindelijk weer eens lachende en blije gezichten in het kamp van SVL na het 2-2 gelijkspel tegen stadsgenoot Unicum. Een 2-0 achterstand werd in de tweede helft teniet gedaan. Interim-trainer Aziz Doufikar kwam na afloop handen tekort. Iedereen wilde de echte SVL-clubman de hand schudden, want na zo'n hectische week kon hij dit kleine succes wel gebruiken. Trainer Jan Boes, die als een echte heer deze verslaggever bedankte voor de samenwerking met de verslaggeving van de wedstrijden, mocht de klus niet afmaken. Eerst werd de naam van Ton Oijers genoemd, maar Doufikar kreeg het vertrouwen om de klus af te maken. Hij moet zich echter kapot geschrokken zijn van het spel van SVL in de eerste helft. "Er kwam geen voorzet en ook het middenveld van Unicum was gewoon beter en feller." Daarnaast had de verdediging van SVL het heel moeilijk met de snelle spits Ernesto Seijmonson. Na een onstuimige start, waarbij beide ploegen meer heen en weer vlogen dan de bal in eigen bezit hielden, waren  de eerste kansen voor Unicum. Het in grote getalen opgekomen publiek verveelde zich geen moment. Na tien minuten was Seijmonson iets sneller dan Giovanni Zebeda en gleed door op doelman Wesie Abdelaziz. De bal belandde in het doel en zowel de aanvaller als de doelman moesten lang worden opgeknapt. Even later bleek Abdelaziz niet verder te kunnen en moest Milan Leibbrand zijn plaats onder de lat overnemen. Deze 1-0 achterstand werkte verstikkend voor SVL. Unicum bleef de bovenliggende ploeg en kreeg nog een paar mogelijkheden om de score te verhogen. SVL kreeg één kans. Madih Doufikar kon op snelheid de ruimte in sprinten, maar Unicum-doelman Mike Schoonheim bracht redding. Dus een 1-0 achterstand voor SVL bij de rust. De gezichten in het rode kamp stonden op onweer en Doufikar moet in de kleedkamer heel wat herstelwerk hebben verricht. Toch kreeg hij na drie minuten een grote teleurstelling te verwerken. Aanvoerder Michael Samuel beging een fout,  waardoor Seijmonson vrije doorgang richting doel kreeg en Leibbrand geen kans gaf: 0-2. Na deze tegenvaller leek een nederlaag niet meer af te wenden. Echter na het invallen van Nurrulah Yilmaz en Kevin Hansen en een paar omzettingen binnen het team, rechte SVL nog een keer de rug. In de 65e minuut kwam de lang verwachte aansluitingstreffer. Na een goede aanval kon  André Kemper de bal breed spelen naar Yilmaz en die schoot de bal onhoudbaar in de verste hoek: 1-2. Het geloof was weer terug bij SVL en de ploeg werd geholpen door de tweede gele kaart voor Unicum-middenvelder Wesley Smit. Hij moest van het veld en Unicum was ineens het overwicht op het middenveld kwijt. Nadat een kopbal van Kemper nog kon worden gekeerd, was er in de slotfase een strafschop. Yilmaz stuurde met een pass Doufikar het strafschopgebied binnen en daar werd de snelle aanvaller neergelegd. De strafschop werd benut: 2-2. Daarna wilde SVL nog meer, maar dat lukte niet. Beide ploegen moesten zich tevreden stellen met een punt en opvallend was hoe de spelers, na deze derby, als goede collega's van het veld gingen.

Unicum - SV Lelystad 2-2 (1-0). 1-0, 2-0 Seijmonson, 2-1 Yilmaz, 2-2 Doufikar.

Opstelling: Abdelaziz (15e minuut Leibbrand), Boezerman, Zebeda, Rijkeboer, Stitou, Vlietstra, Samuel (60e minuut Hansen), Kalai, Welles (55e minuut Yilmaz), Kemper, Doufikar.