Verdediging van SV Lelystad laat het op gruwelijke wijze afweten

20 april 2013 15:00

Kaya, B.

Onbekend

ARNHEM – Met een wel erg zwak spelende verdediging heeft SVL een zware 4-1 nederlaag geleden tegen ESA. Bij de rust was er al een 3-0 achterstand. Door de afwezigheid van Dick Rijkeboer (ziek) werd het verdedigingscentrum dit keer gevormd door Giovanni Zebeda en Giovanni Boezerman. Dat centrum bleek al eerder in het seizoen niet altijd waterdicht en als Zebeda dan ook nog een complete offday heeft, dan is dat vragen om moeilijkheden. De derde treffer van ESA, na een half uur, was tekenend voor de zwakke afweer. Twee spelers van ESA werden omringd door vijf SVL spelers. Toch konden beiden eigenlijk ongehinderd doorlopen en doelman Wesdie Abdelaziz passeren. Het had eigenlijk al na twee minuten evenzoveel keren voor ESA raak kunnen zijn, maar het duurde tot de tiende minuut voordat de bal in het doel van SVL lag. Na een fout van Zebeda kon uiteindelijk Job Seinen geheel vrijstaand binnenschieten: 1-0.  Daarna kopte Boezerman, bij het wegwerken, nog een bal op de eigen paal. In de 25e minuut werd Danny de Beer uitgekapt en kon Jordy Folman de stand naar 2-0 tillen. Kon SVL dan niet zelf aan aanvallen toekomen ? Er kwamen maar weinig bruikbare ballen richting aanvallers en die moesten vele meters besteden om achter eigenlijk onbereikbare passes aan te lopen. Na een half uur dus het apathisch toekijken van vijf SVL spelers en Germane Lenting was de maker van de 3-0. De eerste kans voor SVL kwam voor Andre Kemper. Hij brak door de verdediging, maar ESA-doelman Tim Buurman was een halve seconde eerder bij de bal. Daarna was er nog een schot van Madih Doufikar dat voorlangs het doel ging.
In de tweede helft eigenlijk geen ander beeld. ESA kwam na vijf minuten door een tweede treffer van Germane Lenting op 4-0 en een geweldige afstraffing voor SVL hing in de lucht. Maar nadat trainer Jan Boes een paar wissels had aangebracht, kwam er enig herstel. De moeite om de bal bij de aanvallers te krijgen bleef en ook bijna negentig procent van de voorzetten waaiden achter het doel, maar er was weer een opleving te zien. Kemper en Doufikar, die beide hard werkten, probeerden lijn in het spel te brengen en de invallers Yilmaz en Mohammed lieten zich gelden. Nadat eerst doelman Abdelaziz nog een strafschop wist te keren, kwam in de 65e minuut toch het lang verwachte doelpunt. Yilmaz ging aan de linkerkant goed door en zijn goede voorzet, de eerste van de wedstrijd, kwam bij Doufikar. De naar Go Ahead Kampen vertrekkende aanvaller schoot raak: 4-1. In de slotminuut brak Kemper door aan de rechterkant en zijn voorzet kwam bij de tweede paal. Daar stonden twee spelers van SVL elkaar meer in de weg dan nodig was en kon een tweede treffer niet worden gemaakt. Trainer Jan Boes kon na afloop niets anders uitbrengen dan: “Ik schaam me dood voor de club.” Opvallend was de afwezigheid van alle supporters van SVL. Het team zal toch met hun steun ergens nog een wedstrijd moeten winnen. Anders wacht nog een nacompetitie tegen degradatie.

ESA – SV Lelystad 4-1 (3-0). 1-0 Job Seinen, 2-0 Jordy Folman, 3-0 en 4-0 Germane Lenting, 4-1 Madih Doufikar.

Opstelling: Abdelaziz, Kwak, Boezerman, Zebeda, de Beer (65e minuut Stitou), Vlietstra, Samuel (60e minuut Mohammed), Kalai, Affriye (63e minuut Yilmaz), Kemper, Doufikar.