Gevoelig verlies voor SV Lelystad tegen laagvlieger Excelsior Zetten

23 maart 2013 14:30

Avci, I.

Onbekend

LELYSTAD – Als een ploeg van het niveau SV Lelystad met 1-2 verliest van het op de onderste plaats staande Excelsior Zetten, dan mag er gewoon gesproken worden van een miskleun.  Vooraf aan deze wedstrijd moest trainer Jan Boes flink wat wisselingen in zijn elftal aanbrengen. De wedstrijd van vorige week tegen FC Horst had zo zijn sporen nagelaten. Madih Doufikar (één wedstrijd), Steffan Vlietstra (twee wedstrijden) en Giovanni Zebeda (zeven wedstrijden) waren daardoor niet inzetbaar. Verder zijn André Kemper en Samir Merraki door een blessure nog niet inzetbaar en zit Teddy Affriye nog een eerdere schorsing uit. Danny de Beer was nog wel wisselspeler. “Ik moet het tweede elftal en zijn trainer gewoon een compliment maken over de manier waarop ze dit alles opvangen. Zij moeten zich maar steeds aanpassen en als je dan toch steeds de wedstrijden weet te winnen, dan is dat klasse”, aldus Boes. Na afloop kon hij alleen maar toegeven dat het resultaat ‘jammer’ was. “Door twee fouten van ons krijgen ze twee kansen en die benutten ze ook koel. Meer hebben ze gewoon niet gekregen. Wij kregen wel kansen, maar ons spel was te rommelig. Gezien de afwezigheid van een aantal vaste waarden is dat ook te begrijpen.” Door deze nederlaag zijn er geen kansen meer voor een hoge positie op de ranglijst en in de derde periode, maar de tweede periode is nog niet gedaan. Daarvoor is de inhaalwedstrijd op tweede Paasdag tegen ’t Harde heel belangrijk.
Met de voorhoede, Chendel Richards, Mourad Ikariden en Nurullah Yilmaz, moest SVL voor gevaar zorgen. Na een kwartier kwam er een kans. Na een prima voorzet van Kevin Hansen schoot Ikariden over. De gasten uit Zetten kwamen na een half uur verrassend op voorsprong. Aanvoerder Michael Samuel verspeelde de bal aan Excelsior-aanvaller Roel Snel en die wist wel raad met deze buitenkans: 0-1. Op het wel erg slechte speelveld kon SVL maar niet in zijn gewone spel komen. Toch kwam er snel in de tweede helft een gelijke stand op het scorebord. Na een prima aanval zorgde Ikariden dat de bal bij Mustapha Kalai, die de aanval had opgezet, kwam en die passeerde Excelsior-doelman Dennis Jansen: 1-1. Even leek SVL nu wel de wedstrijd onder controle te hebben. De in de gure wind staande supporters kwamen echter bedrogen uit. Na een uur verkeek de verdediging van SVL zich op een lange bal en was Lucas Geurts uiteindelijk de slimste: 1-2. Met de moed der wanhoop ging SVL opjacht naar de gelijkmaker. Maar verder dan een kopbal van Giovanni Boezerman (net naast) en een inzet van Ikariden (van de doellijn gehaald) kon de thuisploeg niet komen. Een wedstrijd om snel te vergeten en nu maar richten op het dubbele programma tijdens het paasweekend. Wel werd duidelijk dat de club en Zebeda in beroep gaan tegen de buitensporig zware straf van zeven wedstrijden.

SV Lelystad – Excelsior Zetten 1-2 (0-1). 0-1 Snel, 1-1 Kalai, 1-2 Geurts.

Opstelling: Leibbrand, Kwak, Boezerman, Rijkeboer, Stitou, Samuel, Kalai, Hansen (81e minuut  Momen  Mohamed), Richard, Ikariden, Yilmaz (71e minuut de Beer).