Complimenten voor verdediging van SV Lelystad na 0-0 gelijkspel bij FC Horst

16 maart 2013 15:00

Goutier, N.S.

Onbekend

ERMELO – Als een scheidsrechter een stempel op een wedstrijd drukt, dan is er vaak irritatie in en om het veld. De manier waarop “thuisfluiter’’ Goutier uit Elst de wedstrijd tussen FC Horst (nr.2) en SV Lelystad (nr.4) een draai gaf, mag gezien worden als een compleet vals fluitconcert en dat verpeste zo het plezier van een groot aantal mensen in het veld en langs de kant. SVL had gewoon de pech dat Goutier constant de boosdoener zocht in hun kamp, terwijl hij stevige overtredingen van de thuisploeg steeds over het hoofd zag. Zo moest SVL de wedstrijd met negen spelers uitspelen. Steffan Vlietstra (twee keer geel) en Giovanni Zebeda (rechtstreeks rood) moesten in de slotfase het speelveld verlaten. Trainer Jan Boes, die na afloop rustig met zijn collega Jan van den Berg kon praten, wist ook niet wat hem was overkomen. “Het kan gewoon niet dat wij acht kaarten krijgen en zij maar één. Een ieder die deze wedstrijd heeft gezien zal dat moeten beamen. Ik heb hem nog gezegd dat hij respect zou krijgen door zijn fluiten en niet door het trekken van kaarten.”  Het bleef jammer, want juist dit duel had een scheidsrechter nodig die de wedstrijd zou aanvoelen.
Op sportpark “De Adelaar” in Ermelo moest SVL aantreden zonder de geschorste Mustapha Kalai en ook Danny de Beer, André Kemper en Samir Merraki konden vanwege een blessure nog niet in aktie komen. Daardoor was er op het middenveld een plaats voor Momen Mohammed. De start was van beide kanten rommelig en vooral FC Horst kreeg een aantal kansen. Zo moest de prima keepende Milan Leibbrand twee keer redding brengen toen Dennis Folkers alleen voor hem verscheen. Er gebeurde veel voor het doel van SVL. Boes was dan ook in de eerste helft niet tevreden over zijn aanval. “We kwamen te weinig aan aanvallen toe. De twee belangrijkste aanvallers kwamen gewoon niet in het spel voor.” Steffen Vlietstra en Madih Doufikar kregen in die helft al een gele kaart voorgetoverd en de reden was alleen voor de scheidsrechter duidelijk. In de tweede helft begon SVL wel met aanvallende inspiraties, maar echt gevaarlijk voor het doel werd geen enkele SVL’er. FC Horst was kon meer aanvallend uitrichten. Zo gleed Giovanni Zebeda tot twee keer toe weg, maar spits Albert van Nijhuis kon niet profiteren. Met nog tien minuten te gaan leek de wedstrijd op slot. Maar toen Vlietstra zijn tweede gele kaart kreeg en kort daarop Zebeda, voor een vermeende kopstoot, direct rood kreeg was er hommeles in de tent. Met alle hens aan dek haalde SVL verder ongeschonden de eindstreep. Een voorbeeld voor het fluiten van Gourtier was de manier waarop hij een overtreding op Chendel Richards beoordeelde. De invaller werd genadeloos van achteren neergesabeld, maar een reactie van de scheidsrechter bleef achterwege. De beste kans was er vlak voor het eindsignaal nog voor Kevin Hansen. Zijn schot ging maar net over.

FC Horst-SV Lelystad 0-0

Opstelling: Leibbrand, Boezerman, Rijkeboer, Zebeda, Stitou, Samuel, Mohammed (45e minuut Yilmaz), Vlietstra, Kwak (80e minuut Richards), Hansen, Doufikar.