Mourad Ikariden bezorgd SV Lelystad zijn revanche in de derby tegen ASV Dronten

9 maart 2013 18:00

Maneschijn, G.J.

Onbekend

LELYSTAD – SV Lelystad heeft met een 2-1 zege op ASV Dronten zijn revanche gekregen voor de 3-1 nederlaag eerder dit seizoen. Bij de rust keek de ploeg van trainer Jan Boes nog tegen een 0-1 achterstand aan. Wie twintig minuten voor tijd zijn geld had gezet op een zege voor SVL zou voor gek verklaard zijn. De ploeg was op dat moment krampachtig op zoek naar gaten in de verdediging van de bezoekers, maar kon maar niet gevaarlijk worden. Haast vanuit het niets sloeg SVL toch toe. Binnen een tijdbestek van twee minuten zorgde invaller Mourad Ikariden, met een schuiver in de verste hoek en met een perfecte voorzet op het hoofd van Kevin Hansen, dat SVL uiteindelijk met de 2-1 winst aan de haal kon gaan. “Hier doe je het toch allemaal voor. Belangrijk zijn voor je team,” aldus een dolblije Ikariden.
Op een zware en moeilijk bespeelbare grasmat moesten beide ploegen het op het late tijdstip van 18.00 uur hebben van hun inzet. Trainer Jan Boes haalde zijn schouders op over het veld. “Er waren al vier wedstrijden gespeeld op dit veld. Onder deze omstandigheden is dat gewoon teveel.”  In ieder geval was sportpark Langezand goed bezet en de toeschouwers zagen direct kleine mogelijkheden voor beide doelen. SVL kreeg, zonder de geschorste Steffan Vlietstra, de betere kansen maar met name Madih Doufikar had dit keer zijn vizier niet op scherp staan. In de 21e minuut kwamen de bezoekers op voorsprong. De verdediging van SVL had geen antwoord op de luchtmacht van ASV Dronten. Verdediger Pedro van de Bunte kon eigenlijk geheel vrijstaand raak koppen: 0-1. Daarna moest ASV Dronten-doelman Marco Remmels, ex SVL, een aantal keren zijn klasse tonen. Bij inzetten van Aziz Stitou en weer Doufikar  was Remmels de winnaar. “Over de eerste helft was ik best tevreden. We kregen de kansen, maar het leverde geen doelpunten op. We missen ook drie aanvaller op dit moment, Afriyie, Kemper en Merraki, en dat scheelt.” In de tweede helft verkrampte het aanvalsspel van SVL en werd het zware veld een extra tegenstander. Nadat eerst Remmels weer in aktie moest komen op een zwakke inzet van Doufikar, greep Boes in. In de 65e minuut bracht hij Ikariden voor Adesk Kwak en tien minuten later Chendal Richards voor Danny de Beer. Beide invallers brachten nieuw elan in de ploeg. Richards met zijn snelheid op de vleugel en Ikariden gevaarlijk in  de spits. In de 82e minuut, eigenlijk uit het niets, kwam SVL op gelijke hoogte. Ikardin werd op tijd aangespeeld en zijn schuiver in de verste hoek was ook Remmels te machtig: 1-1. Twee minuten later kon de aanhang van SVL weer opveren. Ikariden zorgde voor een perfecte voorzet op het hoofd van de inkomende Kevin Hansen en ook nu weer moest Remmels het antwoord schuldig blijven: 2-1. Met de nodige moeite en met een wel erg lange extra tijd, toegekend door scheidsrechter Maneschijn, haalde SVL deze stand over de eindstreep. Boes kon na afloop wel lachen over de opmerking, “gouden wissel”. Na een wat hectische week, waarin de club te maken had met verwarrende berichten in de media, kreeg deze zege een extra lading. Met een vierde plaats in de tweede en derde periode is er nog alle kans voor iets moois dit seizoen.

SV Lelystad – ASV Dronten 2-1 (0-1). 0-1 van de Bunte, 1-1 Ikariden, 2-1 Hansen.

Opstelling:  Leibbrand, Boezerman, Zebeda, Rijkeboer, Stitou, Samuel, de Beer (74e minuut Richards), Kalai, Kwak (65e minuut Ikariden), Hansen, Doufikar.