Jonathan Tesileanu matchwinnaar in belangrijk duel tegen VSCO '61

30 maart 2013 14:30

Rutgers, W.

Onbekend

LELYSTAD - En daar was ineens weer Jonathan Tesileanu. Na het kampioenschap van twee seizoenen geleden was de creatieve middenvelder uit beeld geraakt, maar mocht zaterdag in de wedstrijd tegen VSCO'61 weer op de bank plaats nemen. Net voor de rust moest hij van die bank komen, om de plaats in te nemen van de aan zijn lies geblesseerd geraakte aanvoerder Michael Samuel. Tien minuten na de rust kreeg hij met een pass van Momen Mohammed net vrijheid genoeg om VSCO-doelman Arjan ten Klooster passeren. De 1-0 voorsprong hield stand tot het laatste fluitsignaal en daardoor kreeg zijn invalbeurt een gouden randje. Door deze zege doet SV Lelystad nog volop mee in de tweede periode. De ploeg van trainer Jan Boes staat op dit moment op de tweede plaats en heeft voor die positie nog het meeste concurrentie van ESA uit Arnhem. "Toch ben ik niet echt met periodestanden bezig geweest. Vorige week hadden we nog alle kans om op de tweede plaats te komen, maar die nare nederlaag tegen Excelsior Z zette daar een streep door. Nu verwacht ik dat de ploeg iets rechtzet na de blamage," aldus Boes vooraf aan het duel. Hij kon weer beschikken over Giovanni Zebeda (in beroep tegen de veel te zware straf van zes wedstrijden en dus nu speelgerechtigd), Wesdie Adelaziz en André Kemper. Afwezig waren Stephan Vlietstra (maandag weer inzetbaar na zijn schorsing) en Samir Merraki (nog geblesseerd).
SV Lelystad had in de beginfase het betere van het spel, maar de bezoekers uit Oosterwolde kregen de betere kansen. Middenvelder Robert Fuchten zocht twee keer het doel op de verkeerde plaats. In de 11e minuut kreeg de boomlange spits Wim de Vries een geweldige kans na een fout van Dirk Rijkeboer. De uit zijn doel komende Adelaziz voorkwam een tegentreffer. Nadat eerst de Vries nog een keer bovenop de lat had gekopt, kwam er ineens een strafschop voor SVL. De ijverige en goed spelende Aziz Stitou werd gehaakt door doelman ten Klooster. De val kwam misschien veel te laat, maar scheidsrechter Wijnand wees toch naar de stip. De anders zo trefzekere Madih Doufikar zag zijn elf meter trap via de binnenkant van de paal weer terug het veld inspringen. Geen broodnodige voorsprong dus voor SVL. Net voor de rust dus de invalbeurt voor Tesileanu. Na de pauze werd er direct druk gezet op de verdediging van VSCO. De beloning kwam dus tien minuten later met de treffer van Tesileanu: 1-0. Er kwam nog een kans voor Kemper, maar zijn kopbal belandde in het zijnet. De slotfase was voor de bezoekers. Met de nodige moeite en met een paar prima reddingen van Abdelaziz haalde SVL verder ongeschonden de eindstreep. Er is dus nog altijd een kans op de nacompetitie. Boes was na afloop tevreden. "Ik denk dat de neutrale bezoeker een heel leuke wedstrijd heeft gezien. Wij hadden misschien eerder met twee treffers moeten voorstaan. Daardoor werd het in de slotfase spannend, want een treffer kon zo maar vallen. Nu hebben wij eens geluk gehad."

SV Lelystad - VSCO '61 1-0 (0-0) 1-0 Tesileanu

Opstelling: Abdelaziz, Boezerman, Zebeda, Rijkeboer, Stitou, Kalai, Samuel (42e minuut Tesileanu), Mohamed, Doufikar, Kemper (69e minuut Ikariden), Hansen.

Maandag dus weer een belangrijke wedstrijd voor de tweede periode tegen 't Harde (14.30 uur).

Een videoverslag van de wedstrijd staat hier.