Complimenten voor tien SVL'ers na zege op Zwart Wit'63

23 februari 2013 14:30

Middelman, R.

Onbekend

LELYSTAD - SV Lelystad heeft met 3-1 gewonnen van het op de onderste plaats staande Zwart Wit'63. Gemakkelijk ging dat niet, omdat SVL bijna vijftig minuten met tien man moest spelen. Teddy Afriyie kreeg vijf minuten voor de rust van scheidsrechter Middelman de rode kaart voorgetoverd. Zwart Wit-verdediger Janic Borecki zette een stevig blok in een duel met Affriye. Toen de scheidsrechter daarvoor niet floot, kon Afriyie zich niet beheersen en trapte na richting Borecki. Trainer Jan Boes was na afloop eerder teleurgesteld dan boos over die aktie. "Hij benadeelt ons voor een groot aantal wedstrijden. Juist nu we de zaken steeds beter voor elkaar hebben en de spelers steeds beter op elkaar ingespeeld raken, is dit een geweldige tegenvaller. Ik moet wel de tien overgebleven spelers een compliment maken over hun inzet." Hij moest het doen zonder Wesdie Abdelaziz (schouder), André Kemper (hamstring) en Michael Samuel (kuit, maar wel op de bank). Bij tegenstander Zwart Wit een oude bekende op de bank. Gert Jan Karsten, vorige seizoen nog aan het roer bij SVL, was na afloop enigszins kritisch op het spel van SVL. "Wij hebben een jonge ploeg met spelers die niet in de buurt kunnen komen bij de klasse van de spelers bij SVL. Bij ons betalen we ze alleen met een kratje bier na afloop. Het valt me dus gewoon tegen wat SVL liet zien. Voor mij is het wel leuk om te zien hoe goed een jonge doelman als Milan Leibbrand zich heeft ontwikkeld." De tegentreffer van Zwart Wit kostte Leibbrand een biertje voor Karsten, omdat er een weddenschap tussen beiden ging over de nul houden. Een prima sfeer in de gang van de kleedkamers en die werd nog beter toen ook ASV Dronten assistenttrainer Fred Grim (assistent bij Karsten in diens SVL-tijd) zich kwam melden. Juist die sfeer miste Karsten tijdens de wedstrijd met de bank van SVL. "Er was weinig respect."
Snel in de wedstrijd moest Leibbrand in aktie komen. Hij kon met enige moeite een treffer van de bezoekers voorkomen. SVL had in die fase de nodige moeite met het stevige spel van Zwart Wit. Het gestroomlijnde spel van de laatste weken was haast nergens te vinden. Enerzijds door het stugge spel van de ploeg van Karsten en anderzijds doordat een aantal spelers eerder voor de individuele aktie kozen dan voor de combinatie met een vrijstaande medespeler. Nadat eerst een schot van Kevin Hansen werd gestopt, was het in de 23e minuut wel raak. Samir Merraki ging door over de linkerkant en zijn perfecte voorzet werd door Madih Doufikar in een treffer omgezet: 1-0. Nadat dus Afriyie werd weggestuurd, kwam SVL goed uit de kleedkamer. Al snel was er weer reden tot juichen. Na een corner van Merraki liep Zwart Wit-doelman Marc Tadixz onder de bal door en liet daardoor zijn doel open voor en rake kopbal van Hansen: 2-0. Er leek niets aan de hand, maar toen Dirk Rijkeboer een wat domme aktie maakte binnen de beruchte lijnen was daar ineens een strafschop van de bezoekers. Die buitenkans werd door Bart Mous verzilverd: 2-1. Dat was even schrikken voor de aanhang van SVL, maar wie anders dat Madih Doufikar wist de wedstrijd definitief te beslissen. Hij zette goed door en schoot vanaf de rand van het strafschopgebied raak: 3-1. In de slotfase schoot Hansen nog op de binnenkant van de paal, maar met een 3-1 eindstand was iedereen bij de thuisploeg ook tevreden.

SV Lelystad - Zwart Wit'63 3-1 (1-0). 1-0 Doufikar, 2-0 Hansen, 2-1 Mous, 3-1 Doufikar.

Opstelling: Leibbrand, Boezerman, Zebeda, Rijkeboer, Stitou (85e minuut de Beer), Vlietstra, Merraki 70e minuut Samuel), Kalai, Afriyie, Hansen, Doufikar.