Rasechte SVL-er: Willem van Heerde

1 april 2013 17:00

Voor de maand april 2013 is door de supportersvereniging van sv Lelystad'67 en de rasechte SVL-er van de vorige maand (Ab Riezebos) gekozen tot rasechte-SVL-er; Willem van Heerde

Naam: Wim van Heerde

Leeftijd:
67 jaar (augustus 1945)

Beroep: Facility Manager ABN AMRO

Op welke manier en hoelang ben jij al bij voetbalvereniging SV Lelystad’67 betrokken?
Wonen en werken in Lelystad (Rotaform), dus in 1971 van Amsterdam verhuisd naar Lelystad. Was keeper op zondag (zaterdagvoetbal was in Amsterdam een ondergeschoven kindje), bij DWG 1 met o.a. Arie den Oude, AGS Olympus en het Amsterdams amateurelftal. In 1972 lid geworden van SV Lelystad’67-zondag. Is het toeval dat ik in 1967 begonnen ben met voetballen??

In welk team(s) heb jij de afgelopen jaren gespeeld binnen onze vereniging en wat heb jij gedaan nadat je was gestopt met het actieve voetballen?
Na het 2e van de zondag en het 1e, met als leider Jan Blaaser, ben ik in 1973 gevraagd voor zaterdag 1, eerst als keeper maar uiteindelijk als rechtshalf. Hoewel al spelende in het 3e werd ik gevraagd om tijdelijk het doel van ons 1e te verdedigen (6 wedstrijden). Na zo’n zes seizoenen de gebruikelijke afdaling naar het 2e, 3e, 4e en tot slot het beroemde 5e. Daarin voetbal ik nog steeds al houden enkele operaties mij nog even aan de kant. De vraagstelling zal ik dan toch maar verder afhandelen; in 1988 heb ik oefenmeester 3 gehaald en werd coach/trainer van de B1 (interregionaal met o.a. Ajax). Na 2 seizoenen gevraagd voor senioren 2 Dit één seizoen gedaan hebbende, gestopt met het trainerschap en gewoon weer lekker ballen. Tussentijdse activiteiten; ad interim bestuur bij afsplitsing van de zondagafdeling, met Paul Wentink het drukwerk geregeld van het boek 25-jaar SV Lelystad’67. Met 57,5 gestopt met werken en meer tijd gestopt in onze club, het dagelijks schoonmaken van de kleedkamers (doe ik nog steeds), materialen, bouwcommissie, bestuurstaken en diverse onderhoudswerkzaamheden.

Ik ben trots op onze voetbalvereniging omdat:
Wij al heel veel jaren in staat zijn zowel jeugd als senioren hun geliefde sport, voetbal te laten beoefenen op een kwalitatief goed nivo.

Wat vind je nog duidelijke verbeterpunten binnen de organisatie van SV Lelystad’67?
Het blijkt heel moeilijk te zijn om met elkaar goed te communiceren en de juiste informatie te verstrekken zodat de richting die wij koersen voor een ieder duidelijk is.

Mis je nog iets bij de voetbalvereniging?

Een duidelijk beleid t.a.v. de verschillen tussen recreatief- en selectievoetbal.

Waar ligt je hart, bij de jeugd of de senioren binnen de vereniging?

Dat ligt duidelijk bij de jeugd en wij hebben daar jaarlijks een grote instroom van.

Wat is voor jou belangrijker spelplezier, mooi voetbal of winnen?

Spelplezier staat voor mij bovenaan, zonder spelplezier geen team en geen prestaties. Het mooie voetbal leren wij onze spelers en met een goede motivatie komt de winst vanzelf.

Ik kan er absoluut niet tegen als?

Als binnen de teams treiteren en intimidatie een belangrijke rol speelt. Ook het vernielen van andermans eigendommen en het ontbreken van reacties van sommige ouders.

In het clubhuis van onze vereniging drink ik het liefst een drankje met:

Echte clubleden

Als ik trainer was van het 1e team van SV Lelystad’67 dan zou mijn eerste prioriteit zijn:

Het zo snel mogelijk inpassen van eigen jeugdspelers en het vormen van een hecht team waar de spelers voor elkaar willen werken.

Hoe kunnen we de teams die op een lager niveau spelen - zowel binnen de jeugd als de senioren afdeling - beter enthousiasmeren?

Door de teams in ieder geval te laten merken dat zij bij de vereniging horen en dat zonder deze teams de club geen bestaansrecht heeft.

Over 5 jaar hoop ik dat de voetbalvereniging SV Lelystad’67 met zijn selectieteams zowel binnen de jeugd als de senioren:

Op de hoogst mogelijke nivo’s spelen en een sportieve en positieve uitstraling hebben binnen het totale voetbalgebeuren.

Wie zou je in de maand mei willen voordragen voor de rubriek de rasechte SVL-er:

Willem Pannekoek

Wil je verder nog wat kwijt over onze voetbalvereniging?

Ik hoop dat de vereniging als organisatie goede stappen maakt om in de toekomst goed voetbal binnen Lelystad te kunnen behouden met herkenbaarheid van onze eigen jeugdspelers.

Voetnoot:
De supportersvereniging wil hierbij Wim van Heerde hartelijk danken voor zijn medewerking aan de rubriek “de rasechte SVL-er”.