De eerste en de laatste ……………..FC Jeugd – SV Lelystad 2-1

14 september 2020 11:45

Na een heerlijke pot voetbal in Ede bij een volledig Turks georiënteerde vereniging werd de laatste bekerwedstrijd nipt verloren maar door het gelijke spel eerder op de middag bij VSCO – Nunspeet was er voor zowel voor FC Jeugd als SVL een beloning in de vorm van een volgende bekerronde. Het moet gezegd het was een duel op het scherpst van de snede met twee voetballende ploegen waarbij een gelijkspel de verhoudingen prima had weergegeven, twee momenten van onoplettendheid in de verdediging deden de onzen de das om.
De TS hoeft op het ogenblik niet lang te wikken en te wegen over de startopstelling en dus kwamen de volgende namen uit de hoed: Koster, van de Winkel, de Leeuw, Blom, Brown, Will, Debdoubi, Ibi Stitou, Nordin Stitou, Selouani en Essadduoqi met op de bank Akhnikh, Boutkan, Khan, Mohammed en Kooistra.

Amper 30 seconden waren weggetikt na het eerste fluitsignaal van leidsman Beekman, die een pittig duel voor de kiezen kreeg of Klaas Koster kon, voor het eerst in deze bekercompetitie,  de gang naar het net maken, een lange bal achter onze verdediging werd een prooi voor de handenbinder Mustafa Tirgil, Koster werd kansloos gelaten en onze verdediging ging een aantal hectische minuten tegemoet tegen deze, op alle posities, razendsnelle, superfitte, sterke eenheid uit het Edense, als een machine, geolied gelijk een Turkse worstelaar werden de onzen voorbij gelopen en de schrik was groot in de eerste minuten, doembeelden van vorig seizoen doken weer op, het zal toch niet……
Niets was wat het leek want na een klein kwartiertje kwam SVL weer in goede doen, de handschoen werd opgepakt en de tegenstander moest achteruit, een waarschuwingsschot van Barry van de Winkel werd nog prima verwerkt door de goede sluitpost Ozkan Yilmaz maar in de 21” werd het strafschopgebied bestreden onder leiding van stormram Essaddouqi, een handsbal van een verdediger was het gevolg en Ibi Stitou wist er wel raad mee vanaf de stip, kiezelhard verdween de bal hoog in het doel. De tegenstander liet de emoties de vrije loop en met name de scheidsrechter moest het ontgelden, reden voor SVL om een tandje bij te schakelen en weer was het Ibi Stitou die met een formidabel schot het houtwerk teisterde boven de verslagen keeper.
De enige kritiek die we moeten uitdelen aan de zeer goede tegenstander was dat men zich wat te veel liet gaan in woord en zeker ook in daden tegenover een, in die fase, sterk SVL , de onzen kwamen zeker niet ongeschonden uit de strijd en de scheidsrechter had in die fase ook naar zwaardere middelen moeten grijpen i.p.v. een handvol gele kaarten.
Na de thee kwam de thuisploeg geladen uit de kleedkamer en eigenlijk kwam SVL er niet meer aan te pas maar verdedigend stond het weer als een huis, de TS maakte weer gebruik van de wissels om degene met de ergste pijntjes rust te gunnen met in de wetenschap dat de volgende ronde al was bereikt, ook nu weer konden we verheugd constateren dat de invallers moeiteloos hun taak vervulden met Daan Boutkan voor Neville Brown, Lawin Mohammed voor Naoufel Debdoubi, Imran Akhnikh voor Nordin Stitou en Asad Khan voor Barry van de Winkel.
Een onoplettendheid gelijk aan de eerste minuut bracht in de laatste minuut toch nog de winst bij de thuisploeg na opnieuw een prima goal van de handenbinder Mustafa Tirgil (2-1), de teleurstelling was er wel bij de TS maar wederom hadden ze ook weer veel goede dingen gezien waarmee de ploeg verder kan en de volgende ronde is bereikt.
Komende zaterdag gaat het bal in 2G weer beginnen en hoe….. gelijk een thuiswedstrijd tegen de torenhoge favoriet voor de titel, stadgenoot SV Batavia….wordt het een spel van kat en muis of Klein Duimpje tegen de reus, we gaan het zien vanaf 14.30 uur aan het Langezand, waar voor de ene ploeg handhaving het parool is geldt voor de andere de titel als absolute must.
Kom op tijd, vol is vol, be there, tot zaterdag