Een jaar later...

28 mei 2020 20:45

Voorzitter Ed Verstraate blikt terug op afgelopen jaar.

Op deze mooie avond, gezeten op de tribune, gaan de gedachten van voorzitter Ed Verstraate terug naar een jaar geleden. Het was immers op 28 mei 2019 dat de toenmalige “Groep van de Toekomst” gekozen werd door de leden, om SV Lelystad’67 uit het slob te trekken. Wat volgde was een hectische jaar en vandaag blikt Verstraete daar nog eenmalig op terug.

De club stond er niet goed voor. Dus om de club overeind te houden werd er als eerste voor gekozen om de schulden in kaart te brengen. Daarna werden de gesprekken aangegaan met de schuldeisers, met als belangrijkste eiser het Sportbedrijf Lelystad. Daar is nu een mooie regeling mee getroffen en financieel loopt het hiermee nu goed. Ook het aangekondigde accountantsonderzoek loopt en de resultaten hiervan hoopt het bestuur voor het einde van het jaar te hebben.

Verstraate noemt nog een aantal dingen waar hij trots op is. Er is weer een activiteitencommissie, die weer voor wat gezelligheid zorgt op het Langezand. Ook is er weer een groei te zien in het aantal teams en een langzame stijging van het aantal vrijwilligers. Al moeten we daar nog wel een flinke slag in maken. Belangrijkste punt is eigenlijk wel dat het weer rustig is rond de club.

Op sportief gebied heeft het vlaggenschip van SV Lelystad’67 een “beetje” geluk gehad, dat de competitie, door het coronavirus en de daaropvolgende maatregelen, nietig is verklaard door de KNVB. Hierdoor speelt ons eerste elftal volgend jaar weer in de 2e klasse. Het is vanuit het voetbal gezien wel een leerjaar geweest. De focus lag dit jaar op het redden van de club en daarbij bleef de focus op het voetbal helaas achter. Dat is jammer, het eerste heeft het moeilijk gehad, zowel organisatorisch als voetballend. Al werd het laatste wel verwacht na de leegloop van het eerste aan het einde van het vorige seizoen. Maar eind 2019 is de focus van het bestuur toch ook wat meer op het voetbalgebied komen te liggen. Er was geen technisch beleid vastgesteld en ook het trainershuis rammelde. In november is al begonnen om de jeugdtrainers voor volgend seizoen vast te leggen en ook het technisch plaatje ligt er nu, waardoor elke trainer nu weet waar hij aan toe is. Op dit moment liggen alle selectie trainers voor volgend seizoen vast en nu al blijkt dat de samenhorigheid tussen de trainers onderling prima is.

Onze voorzitter noemde al eerder dat er weer een groei te zien is in het aantal leden. Zo komen er komend seizoen onder andere 2 seniorenteams en 3 JO-19 teams bij. En ook op de vrijdag avond wordt het weer drukker met de komst van een 35+ team. Ook komen er vele nieuwe leden bij voor het eerste. Dit zijn geen aankopen, want er wordt volgens Verstraate bij SV Lelystad’67 niet gedaan aan betalen van spelers.

Ook wil Ed Verstraate nog even melden, dat er vanuit de supportersvereniging een donatie aan de jeugd is gedaan. Dit geld wordt besteed om materialen voor de jeugdteams aan te schaffen. Hierover op een later tijdstip meer.

Verder is er dit seizoen begonnen met een Raad van Advies, hierin zitten 5 mensen, die een dwarsdoorsnede van de club vertegenwoordigen. Hun taak is om het bestuur van raad en daad te voorzien en om te controleren of het bestuur zich aan het vastgestelde beleid houdt. Ook hierover volgt binnenkort meer informatie.

We kunnen er niet omheen, dus op de vraag hoe SV Lelystad’67 door de huidige coronacrisis heen komt, moet Verstraate diep zuchten. Want vanaf 12 maart liggen we stil en dit heeft best wel consequenties. Financieel vooral omdat toernooien, zoals het schoolvoetbal en de familiedag niet doorgaan dit jaar. Maar we lopen natuurlijk ook de inkomsten van de kantine mis. Contributie komt gelukkig redelijk goed binnen. Een voorbeeld van een maatregel die het bestuur genomen heeft is dat de vaste lasten van het energiebedrijf fors omlaag zijn gebracht. Verder zijn de gemeente en het sportbedrijf de club tegemoetgekomen in de huur van de accommodatie, waar we ze als club zeer erkentelijk voor zijn. De trainers hebben vrijwillig hun vergoedingen ingeleverd, wat natuurlijk ook een mooie geste is.

Op deze wijze heeft SV Lelystad’67 het hoofd boven water weten te houden.

Ed Verstraate merkt tussendoor ook nog even op, dat qua berichtgeving het bestuur en overige commissies de leden blijven en gaan informeren via de website, de nieuwsbrief Phoenix en via de sociale kanalen zoals Facebook.

Op de laatste vraag wat de toekomst ons als club gaat brengen, antwoordt Verstraate, dat er verder gegaan wordt met het inrichten van de organisatie en het werven van vrijwilligers om weer een herkenbaar SV Lelystad ‘67 te krijgen.