Het biertje in de kantine smaakt nu nog veel beter

27 september 2019 0:15

Ze leunen achterover in hun stoel, voor ze staat een koud biertje, vers getapt, het glas beslagen. De eerste slokken glijden moeiteloos naar binnen. Op de gezichten verschijnt bij iedereen voorzichtig een tevreden glimlach. ‘Ja, dit is bier’, is de eerste reactie. ‘Een enorm verschil met hoe het was. Dit is kwalitatief een hele stap vooruit.’ De eerste biertjes uit de fonkelnieuwe installatie die zojuist door twee ‘Heineken’-mannen is geïnstalleerd, worden met gejuich ontvangen. In de kantine van Lelystad wordt vanaf nu alleen nog maar getapt, Amstel bier en Heineken 0,0%, ook van de tap!

De mensen die zich deze week bezig hebben gehouden met het verwijderen van de oude biertapinstallatie en een nieuwe hebben geplaatst zijn ook zichtbaar tevreden. ‘Maar het werd ook tijd’, legt Berno Hartgers uit. Het bestuurslid met facilitair in zijn portefeuille, wist al lang dat de oude installatie aan vervanging toe was. ‘Die was al meer dan 25 jaar oud. Heet ging niet alleen ten koste van de kwaliteit van het biertje, maar we gaan nu ook flink wat besparen op onze energiekosten. Bovendien was het tapsysteem verouderd en moest het uit oogpunt van veiligheid worden vervangen.’

Terwijl de werkzaamheden aan de bar doorgaan, laat bar- en keukenmedewerker Ray Willemsen trots zijn domein zien. Ook aan de keuken is een en ander veranderd. Willemsen wijst nadrukkelijk op de grill. Hij heeft er flink veel tijd moeten poetsen om het apparaat weer operationeel te maken, nadat het lange tijd werkeloos aan de kant had gestaan. ‘Dit wordt echt een topper,’ voorspelt Willemsen. ‘We gaan de hamburgers vanaf nu niet meer frituren, maar lekker op de grill bakken. Gebakken uitje erbij, ik ruik het nu al.’

Het is voor SV Lelystad weer een stap in de goede richting. In de afgelopen zomer ondergingen de bar, de keuken en de kantine al een flinke opfrisbeurt en met de nieuwe tapinstallatie en de grill biedt de vereniging weer iets extra’s aan haar leden en supporters. Naast een broodje hamburger van de grill wordt aan de ‘menukaart’ ook nog de bamischijf toegevoegd en is voor de kleintjes de Capri Sun terug in het assortiment.

De

De kantine van SV Lelystad is van maandag tot en met donderdag geopend van 18.30 uur tot 22.00 uur, op vrijdag vanaf 19.30 uur en op zaterdag wordt de deur drie kwartier voor het begin van de eerste wedstrijd van het slot gehaald. De keuken is van maandag tot en met donderdag dicht en op vrijdagavond beperkt geopend. Op zaterdag draait de keuken de heel dag op volle toeren.