SV Lelystad krijgt volgens verwachting stevig pak slaag

24 september 2019 23:45

Het was te verwachten: een flinke nederlaag voor SV Lelystad in de derby tegen Unicum. Het had echter wel ietsje minder gemogen dan de 8-0 nederlaag die de ‘rooien’ moesten incasseren. Maar SV Lelystad mocht nog niet eens klagen, de dubbele cijfers had Unicum, met iets meer scherpte en nauwkeurigheid, ook nog op het scorebord kunnen zetten. Een slechte start voor SV Lelystad, een goede start voor de buren die met veel ambitie aan het seizoen zijn begonnen.

Na de leegloop aan het einde van het vorig seizoen, stond trainer Meloudi Zaki van SV Lelystad voor de bijna ondoenlijke opdracht om een heel nieuw elftal in korte tijd voor te bereiden op de start van de nieuwe competitie. En tot overmaat van ramp plande de competitieleider van de KNVB de stadsderby tegen Unicum ook nog eens op de eerste speeldag. In de voorbereiding van de ploeg moest Zaki al hebben gezien dat er te weinig kwaliteit voor handen was om er tegen Unicum een echte wedstrijd van te maken.

Het ging een klein kwartiertje toch nog goed. SV Lelystad hield tegen Unicum, dat een heel bataljon van voormalig spelers van SV Lelystad in de ploeg had, redelijk stand, maar de onervaren defensie moest onvermijdelijk bezwijken. En nadat de eerste voorzet het hoofd van Quincey van der Leuv had bereikt en de 0-1 op het bord stond, ging het tempo omhoog. Een fout kostte SV Lelystad vervolgens weer een treffer (0-2 door Dylano van den Anker) en daarmee was de wedstrijd gespeeld. SV Lelystad had helemaal niets in te brengen en mede doordat Unicum de duimschroeven af en toe niet wenste aan te draaien hoefde het telraam er niet te worden bij gepakt. Neemt niet weg dat Unicum door doelpunten van Wesley de Klein en Van der Leuv uitliep naar een 0-4 stand bij rust.

Unicum toonde in de tweede helft aanvankelijk nog wat medelijden, maar met wat nieuw bloed in de ploeg kwam het doel van de thuisploeg toch weer flink onder vuur te liggen. Cees Toet en Van der Leuv tilden de score naar 0-6 en in de slotfase waren ook Sam Osei en Toet nogmaals succesvol. Op de 0-8 nederlaag van SV Lelystad was weinig aan te merken, de focus voor de ploeg van Meloudi Zaki moet op handhaven blijven liggen en daarvoor komen immers nog genoeg gelegenheden.