Spelregelwijzigingen seizoen 2019-2020

5 augustus 2019 17:15

De 133ste JAV van de IFAB in Aberdeen, Schotland op 2 maart 2019 heeft een aantal wijzigingen en toelichtingen met betrekking tot de Spelregels 2019/’20 goedgekeurd. Een drietal wijzigingen is goedgekeurd na een periode van 2 jaar van wereldwijde pilots:
1. De invoering van gele of rode kaarten voor onbehoorlijk gedrag door teamofficials
2. Een speler die het veld verlaat bij de dichtstbijzijnde doel- of zijlijn als hij gewisseld wordt
3. Bij een doelschop en een vrije schop voor de verdedigende partij in het eigen strafschopgebied, geldt dat de bal in het spel is zodra deze is getrapt en beweegt (de bal mag gespeeld worden voordat deze het strafschopgebied heeft verlaten).

Overige wijzigingen zijn o.a.: een duidelijker beschrijving van ‘hands’, aanvallers moeten ten minste 1 meter afstand houden van een ‘muurtje’, de doelverdediger hoeft slechts één voet op de doellijn te hebben bij een strafschop en een nieuwe procedure voor de scheidsrechterbal (inclusief dat er een scheidsrechtersbal wordt toegekend als de bal een wedstrijdofficial raakt en vervolgens in het doel gaat, balbezit voor een partij verloren gaat of een veelbelovende aanval begonnen wordt).

Dit document vat de belangrijkste wijzigingen en toelichtingen samen en voorziet ook in de exacte bewoordingen voor elke Spelregelwijziging, maar omhelst niet alle lay-out technische veranderingen (bijv. nieuwe volgorde bij een opsomming etc.). Deze worden apart aangegeven in het Spelregelboek 2019/20. Dit document is ook beschikbaar op de website van de IFAB (www.theifab.com) net zoals een korter document (‘Law changes 2019-20 – at a glance’) waarin enkel de samenvatting van de belangrijkste wijzigingen is opgenomen. Medio of eind mei zullen er versies in Engels, Frans, Duits en Spaans van de Spelregels 2019/20 gedownload kunnen worden van de website van de IFAB, samen met details over de nieuwe IFAB Laws of the Game app.

Alle wijzigingen worden van kracht op 1 juni 2019. Competities die voor deze datum starten, mogen ze vanaf de start van de competitie toepassen, op een overeengekomen moment tijdens de competitie (bijv. na een onderbreking halverwege het seizoen)  of de invoering uitstellen tot uiterlijk de start van de volgende competitie.

Reminders   De IFAB en de FIFA willen voor iedereen twee heel belangrijke aspecten van het spel in herinnering roepen:

Aanvoerders

De spelregels benadrukken dat de aanvoerder een ‘mate van verantwoordelijkheid heeft voor het gedrag van zijn team’ – van aanvoerders wordt verwacht dat zij deze verantwoordelijkheid  nemen om er aan bij te dragen het gedrag van de spelers van het eigen team te kalmeren of positief te beïnvloeden. Dit geldt met name in controversiële of confronterende situaties waarbij tegenstanders of wedstrijdofficials betrokken zijn.

Respect voor scheidsrechters

Spelers moeten alle beslissingen die worden genomen door de scheidsrechter en overige wedstrijdofficials respecteren. o Respect voor de Spelregels en voor de wedstrijdofficials die de Spelregels toepassen is van het allerhoogste belang voor de eerlijkheid en het imago van het voetbal.

Verklaring
De belangrijkste wijzingen zijn onderstreept; verwijderde tekst wordt als volgt weergegeven: doorgehaald. GK = gele kaart (waarschuwing); RK = rode kaart (verwijdering)

Afkortingen met betrekking tot de Video Assistent-Scheidsrechter (VAR): RRA = ‘referee review area’; de plaats in de buurt van het speelveld waar de scheidsrechter de situatie kan terugkijken. VOR = ‘video operating room’; de ruimte waarin de VAR zijn werkzaamheden uitvoert.