Hicham Ziyech schuwt de zware klus niet

19 juni 2019 21:30

Hij staat er nu al klaar voor. Hicham Ziyech ziet er naar uit om straks te beginnen aan zijn tweede avontuur bij SV Lelystad.67. Hicham (ja, de grote broer van) kwam lang geleden, toen hij aan het begin stond van zijn sportieve carrière bij de senioren, al eens uit voor de Lelystadse ploeg. Het is inmiddels een flink aantal jaren later, maar Hicham Ziyech wil de cirkel op een goede manier rondmaken. ‘Het wordt ongetwijfeld een zware klus nu er zoveel goede spelers zijn weggegaan, maar ik ben er niet bang voor.’

Na zijn vertrek destijds van SV Lelystad zette Hicham Ziyech (33) een indrukwekkend rijtje clubs achter zijn naam. Niet zomaar clubs, maar gerenommeerde verenigingen die allemaal op hoog niveau uitkwamen zoals DOS Kampen, ONS Sneek, Nunspeet, Go Ahead Kampen en WHC, al was die keus voor die laatste club geen gelukkige. Met een flink aantal seizoenen Hoofdklasse in zijn bagage moet Hicham Ziyech het komend seizoen zijn kunstje doen in de Tweede klasse.
Zijn komst naar sportpark Langezand kwam mede tot stand door toedoen van de nieuwe trainer Meloudi Zaki. Beide kennen elkaar al geruime tijd, speelden drie seizoenen samen en kwamen elkaar weer tegen toen Zaki trainer werd bij DOS Kampen. Door een zwaar ongeluk was Meloudi Zaki enige tijd uit de roulatie en kreeg hij ook niet meer de kans om terug te keren in zijn positie. Maar Ziyech bleef contact onderhouden. De hereniging tussen beide mag dan ook niet als een verrassing worden gezien. En de trainer is blij met de komst van de voetballer Hicham Ziyech.

‘Ik was altijd een buitenspeler, maar heb ook vaak op het middenveld gespeeld’, legt Ziyech uit die elk seizoen wel goed is voor een aantal doelpunten. ‘Maar ik ben toch meer een aangever, heb meer assists achter mijn naam staan dan goals. Ik vind mezelf ook een echte teamspeler en in mijn rol bij SV Lelystad zie ik mezelf ook vooral als een verlengstuk van de trainer. We kennen elkaar door en door en we voelen elkaar aan.’
In SV Lelystad ziet Hicham Ziyech een nieuwe uitdaging. Hij wist natuurlijk hoe de club er voor staat en hij is uiteraard op de hoogte van het vertrek van veel spelers uit de selectie. Ziyech had aanvankelijk ook best wat twijfels voor hij de knoop doorhakte, geeft hij eerlijk toe. ‘Maar ik vind het ook mooi om in en heel nieuw elftal te gaan spelen. Mijn mindset is niet meer dat het om mij draait, het gaat nu om het team en dat is ook een hele mooie uitdaging.’

Met de naam Ziyech in het team vestig je wel de aandacht op je en het zal ook voor druk zorgen bij Hicham zelf. ‘Nee, ik daar helemaal geen last van. Ik ben hartstikke trots op mijn naam. Ik kom uit een voetbalfamilie, vijf broers, allemaal goede voetballers. Hakim de beste? Weet ik niet Essam, de oudste was echt een voetbalfanaat, maar die heeft er jammer genoeg lang niet alles uitgehaald. Het was best even wennen toen Hakim bekend werd. Het was nieuw, ook voor mij, maar nu is het normaal. Mensen hier in de regio kennen mij beter dan Hakim’, lacht Hicham uitbundig.