SV Lelystad tegen VRC schlemielig onderuit in aanloop naar de derby (0-2).

27 februari 2019 18:15

Of een aantal spelers in het hoofd al bezig was met de Lelystadse derby van komende zaterdag of nog in de wolken liep na twee knappe zeges na de winterstop is vooralsnog een vraagteken maar een feit is dat het elftal niet collectief liet zien waartoe men in staat is. Gevolg: een schlemielige nederlaag tegen een zeker niet superieure tegenstander door een treuzelige defensie en een spits die de ene week de hemel in wordt geschreven en nu zijn andere kant liet zien en vervolgens geslachtofferd werd door een weifelende scheidsrechter, een korte terugblik en een vooruitblik naar komende zaterdag.

De TS zag geen reden om de basis elf te wijzigen na de goede resultaten van de laatste weken en dus kwamen de bekende namen in de wei:  Leibbrand, Richards, aanvoerder Leeuwendal, de Brons, Potocco, Sankatsing, Lanser, Hammouchi, Siebelink, Jethro de Graav en Dylano van den Anker  met op de bank Darryl van den Anker, Ouhamid, Selouani, Lemuel de Graav en Terstall.

Onder werkelijk schitterende omstandigheden maar op een, volgens kenners,  nog steeds bar slecht veld werd er om iets over half drie afgetrapt onder leiding van scheidsrechter O’Neil, laatstgenoemde zou in de loop van de middag nog een curieuze rol spelen maar daarover later meer.

Beide ploegen lieten in ieder geval vanaf het begin aanvallende intenties zien met een eerste kopbal van de gasten in de 4” en een prima schotkans voor jongeman Siebelink na goed voorbereidend werk van “horzel” Hammouchi, helaas schoot hij ruim over.

Na een slecht genomen vrije trap van de gasten in de 8” ging heel SVL er eens goed voor zitten door een toegekende strafschop wegens hands in het strafschopgebied in de 14”, golden- boy Cliff de Brons dacht het varkentje te wassen maar zijn goede schot ging links rakelings naast, de goede keeper Max Kok zat er ook nog eens dichtbij. De misser leek  van afstand wel invloed te hebben op sommige spelers…….

Tot vlak voor rust verliep de wedstrijd vrij vlak met weinig echte kansen maar vlak voor rust kwamen de uitblinkers aan de kant van de gasten Erik van der Putte en Mitch van den Berg toch beide een keer gevaarlijk door, Milan Leibbrand moest tot twee keer handelend optreden en liet opnieuw zien in goede vorm te steken, een schot van Dyllan Lanser vlak voor rust werd een prooi voor goalie Kok.

Direct na de thee zou de wedstrijd in amper twintig minuten beslist worden, in de 48” viel een diepe bal in het centrum van SVL’s verdediging en werd er verzuimd de bal te ruimen waardoor Erik van der Putte zomaar oog in oog kwam met Leibbrand, dit keer was laatstgenoemde kansloos. (0-1)

Er knapte iets bij de thuisploeg , de eerste tegentreffer sinds de winterstop kwam als een mokerslag binnen. Spits Jethro de Graav ging tien minuten later nogal onbesuisd richting doelman Kok en deze ging enigszins theatraal als een mager speenvarken neer, leidsman O’Niel toonde daarop in eerste instantie een gele prent aan de aanvaller maar, volgens zijn eigen woorden na de wedstrijd , moest de scheidsrechter volgens zichzelf even later alsnog direct de rode kaart tonen, iets wat is toegestaan zolang de wedstrijd niet is hervat, de kermende doelman die na de rode kaart weer snel okselfris bleek zal ook hebben bijgedragen aan deze beslissing in twee fases…..

De 0-2 in de 66” door Mitch van der Berg was de K.O. voor SVL maar na een aantal wissels kwamen er toch nog een aantal goede kansen en als het vizier van met name Dyllan Lanser wat scherper had gestaan dan……maar dat zullen we nooit weten.

Na afloop was de appel voor een aantal spelers nogal zuur maar de wedstrijd speel je als team en verlies je als team , laat dat een boodschap zijn want er kan niet te lang getreurd worden omdat er zaterdag alweer een joekel van een uitdaging ligt wanneer Unicum op bezoek komt.

Door het resultaat van de vorige ontmoeting , 1-2 voor SVL in het hol van de leeuw, kan het niet anders dan dat er een super gemotiveerde tegenstander onder leiding van de sympathieke trainer Maurice Ligeon naar het Langezand komt , een tegenstander die bij winst niet alleen de koppositie weer veroverd maar die ook nog eens aan kop zal gaan in de tweede periode met een beslissende pot volgende week tegen OWIOS op thuisfront de Schouw.

Een derby is altijd iets speciaal en dus gaan we er van uit dat het voor de Eric de Jongh c.s. een moeiteloze actie is om de jongens vol vuur aan de start te krijgen want SVL kan elk puntje gebruiken.

Hoe het staat met blessures, schorsingen en andere ongemakken in beide kampen weet ondergetekende niet maar dat gaan we allemaal wel zien om iets voor half drie komende zaterdag op het Langezand onder leiding van scheidsrechter Weever bijgestaan door de heren van Leussen en Degirmenci.  IT GI ET OAN …..

Wout de Jong