SV Lelystad “nieuwe stijl” ringeloort koploper Woudenberg (3-0).

17 februari 2019 12:00

Dat SV Lelystad de weg omhoog heeft gevonden onder leiding van het trio de Jongh, Doelwijt en Boumann na eclatante overwinningen op Lunteren (0-2) en koploper Woudenberg (3-0) staat buiten kijf, of twee zwaluwen zomer gaan brengen op het Langezand moet de komende weken blijken met maar liefst drie thuiswedstrijden op rij tegen achtereenvolgens VRC, Unicum en Valleivogels, Zeker geen gemakkelijke opgave maar niets lijkt onmogelijk in de knotsgekke 2e klasse G waarbij hardcore – fans zich zelfs zo langzamerhand afvragen wie er in vredesnaam kampioen moet gaan worden in deze klasse der onwaarschijnlijkheid. Dat SVL weer mee telt mag ook worden geconstateerd na de winterstop waarin heel veel is gebeurd binnen de club en binnen de selectie en alles daar om heen, met nieuwe namen en herintreders binnen de lijnen lijkt de ploeg als herboren en is er in ieder geval weer een gezonde portie werkplezier aanwezig en dat heeft ook weer alles met resultaat te maken.
Grootste verrassingen voor ondergetekende: de jongeman Siebelink, de “horzel” Achraf Hammouchi en de motor van de voorwaartsen, de man die langs de lijn al vele liefkozende bijnamen heeft vergaard in korte tijd, de man met hier en daar misschien een pondje teveel, immer goedlachs en immer bijzonder gedreven, Jethro de Graav.

De TS koos voor de volgende startopstelling: Leibbrand, Richards, aanvoerder Leeuwendal, de Brons, Potocco, Sankatsing, Lanser, Hammouchi, Siebelink, de Graav en Dylano van den Anker  met op de bank Darryl van den Anker, Williams, Ouhamid, Selouani en Terstall.

Dat koploper Woudenberg op dit ogenblik als een aangeslagen bokser door 2G waggelt is duidelijk nu de ploeg na de winterstop slecht een enkel puntje heet vergaard en de hete adem in de nek voelt van met name AVW, Unicum en de Valleivogels, misschien wel het trio wat de meeste aanspraak op de titel mag gaan maken maar dat zal de toekomst uitwijzen. Voor SVL is het nog steeds zaak om het vege lijf te redden maar zoals gezegd is er voortvarend gestart na de winterstop en met nog twee inhaalwedstrijden voor de boeg gloort er weer hoop op handhaving.

Vanaf minuut 1 onder leiding van de jonge maar goede scheidsrechter Oosterkamp was er op het veld geen sprake van krachtsverschil en dus deed de gedrevenheid van de thuisploeg opgeld.

Collectief werden de gasten bestreden en na 16” konden de rood-witte handjes de lucht in na een gedurfde stiftbal van jongeman Nick Siebelink, de keeper toucheerde het lederen monster nog maar de inzet van de uit het juiste hout gesneden en over ruim voldoende voetbal-DNA beschikkende “nieuwkomer” was voldoende (1-0).  Het minutenspel werd weer eens prooi voor Berno Hartgers maar dat zijn we wel gewend….

SVL bleef collectief werken voor een goed resultaat  met een standvastige verdediging onder leiding van de klemvaste Milan Leibbrand en het zo langzamerhand ervaren centrale duo de Brons en Leeuwendal geflankeerd door “herintreder” Chendley Richards en de niet minder ervaren Roberto Potocco.

Het middenveld was het domein van het trio Sankatsing , Lancer en de man die je in een wedstrijd tien keer tegenkomt , de “horzel”  Achraf Hammouchi, vliegensvlug en gebruik makend van elke ruimte, misschien niet de meest begenadigde technicus maar wel gezegend met een gezonde portie werklust en ijzeren conditie.

De voorhoede met Siebelink, met misschien wel de beste voetballer van 2G Dylano van den Anker en de altijd aanwezige Jethro de Graav liet opnieuw van zich spreken in de 27” , een weergaloze actie van Turbo van den Anker bracht de bal bij de Graav en zijn kiezelharde inzet deed het net voor de tweede keer bollen (2-0) . De kruitdampen waren amper opgetrokken of de 3-0 was ook een feit door de geblokte centrumspits.

De koploper , die het wel bleef proberen maar onmachtig leek, was al voor de thee verslagen.

De tweede helft veranderde niets meer aan de eindstand en was weinig verheffend, Woudenberg probeerde het wel maar de echte overtuiging ontbrak volledig en het zelfvertrouwen lijkt op dit ogenblik ver gezocht bij de eens zo fiere koploper. SVL hoefde natuurlijk niet meer zo hard na die heerlijke ruststand maar toch hadden de Langezand bewoners echt wel de 4 en 5-0 binnen mogen werken, het enige smetje….

Resume: Een prima overwinning van een sterk collectief, met drie opeenvolgende thuiswedstrijden tegen gerespecteerde tegenstanders is er nog van alles mogelijk maar eerst maar collectief blijven werken aan het verlaten van de onderste drie plaatsen in 2G. Het blijft vooralsnog de belangrijkste uitdaging….

Wout de Jong.

Foto: Patrick Goosen Fotografie.