Finale Flevocup 2018 clash tussen enthousiast Ajax amateurs en ijzersterk Unicum.

19 augustus 2018 21:15

Dat er een nieuwe houder van de wisselbokaal van de Flevocup komt staat als een paal boven water, in de A-groep had een totaal vernieuwd AFC Ajax amateurs 2 aan een degelijke overwinning (3-1) op titelhouder Zeeburgia en een gelijkspel tegen DVS’33 2 genoeg om zich te plaatsen voor de finale komende zaterdag, in de B-groep was een ontketend Unicum heer en meester na een degelijke overwinning (4-2) op de thuisploeg en een sterke overwinning (3-1) op stadgenoot Batavia.

Om 11.00 uur werd er afgetrapt op een redelijk maar zeker niet vlak hoofdveld door de thuisploeg en VV Unicum terwijl AFC Ajax en Zeeburgia moesten uitwijken naar het kunstgras i.v.m. het onbespeelbaar zijn van veld 6 na de hete maar vooral droge zomermaanden.

Op het kunstgras was het jeugdige Ajax onder leiding van Detlef Le Grand gretig en een totaal vernieuwd Zeeburgia werd daar het slachtoffer van, de titelhouder kwam er niet aan te pas en moest het hoofd buigen met 1-3 na een 0-2 ruststand.

Trainer Burak Yargan van SV Lelystad’67 had twee complete teams samengesteld voor beide wedstrijden om op die manier iedereen een kans te bieden om zich te onderscheiden en zich in the picture te spelen voor de hoofdmacht.

Het team in de wedstrijd tegen vv Unicum had het duidelijk niet gemakkelijk tegen de stadgenoot die ook nog niet compleet was. Maar de blauwen hadden onder leiding van een sterke Arthur van der Veen de langste adem, na een 2-0 voorsprong kwam de thuisploeg voor de rust nog wel op gelijke hoogte maar de 2e helft was voor Unicum en het pleit werd beslecht (4-2)

Om 13.10 volgden voor de verliezers van de eerste wedstrijd de volgende tegenstanders respectievelijk DVS’33 en Batavia’90.

Titelverdediger Zeeburgia moet nog duidelijk schaven aan het een en ander en DVS’33 2, al jaren uitkomend in de reserve hoofdklasse, wist er wel raad mee, zeker niet groots spelend maar wel lekker fanatiek en gretig brachten zij de Amsterdammers de tweede nederlaag toe (1-0) na een 0-0 ruststand.

SV Lelystad’67 mocht aantreden tegen stadgenoot Batavia’90 met heel veel bekende gezichten en de mannen van de Doggersbank leken op voorhand op bijna volle sterkte en leken favoriet maar niets was minder waar, een geheel ander team dan de eerste wedstrijd gaf Steffan Vlietstra c.s. uitstekend partij en de ruststand van 0-1 voor de thuisploeg werd met verve over de lijn getrokken terwijl de voorwaartsen het vizier aan beide kanten nog niet op scherp hadden.

De wedstrijden van 15.15 uur moesten de beslissing brengen met op het hoofdveld AFC Ajax – DVS’33 en op het kunstgras de “topper” tussen Unicum en Batavia.

AFC Ajax – DVS’33 werd een wedstrijd met twee gezichten waarbij de Amsterdammers domineerden en het heft in handen namen na enkele minuten (1-0) maar in de tweede helft, toen Ajax met 10 man verder moest,  kwamen de mannen uit Ermelo langszij en kroop Ajax zelfs enkele malen door het oog van de naald. De 1-1 werd zwaar bevochten maar door een beter doelsaldo (+2 om +1) was de finale voor de Amsterdammers.

Op het kunstgras was er nog alle kans voor Batavia om de groep te winnen maar dan moest Unicum met ruime cijfers verslagen worden. Na een 1-1 ruststand met mogelijkheden voor meer aan beide kanten waren het de Schouwbewoners, met een vijftal A-junioren in de gelederen , die de wedstrijd naar zich toe trokken en de 3-1 eindstand was indrukwekkend.

Komende zaterdag zullen de wedstrijden om de 5e en 6e plaats ( Zeeburgia – Batavia) en de 3e en 4e plaats (SV Lelystad – DVS’33) gelijktijdig aanvangen om 12.30 uur.

De grote finale om de cup met de grote oren zal aanvangen om 14.30 uur en gaat dit jaar tussen vv Unicum en AFC Ajax amateurs, er komt dus een nieuwe winnaar, dat is zeker.

Het toernooi zal worden afgesloten met een gezamenlijke barbecue voor de teams, hun begeleiding, scheidsrechters, assistenten en de sponsoren van deze editie van de Flevocup 2018 nieuwe stijl.

Tot zaterdag, namens de organisatie,

Herman de Pee, Hans Breman en Wout de Jong

Bij de foto: een enthousiaste sponsor en dito scheidsrechter halen verhalen op van camping Hent uut ’t Zaand……