Bitterheid is het gevolg van een langzame distillatie van ontgoocheling en teleurstelling. (Robert Sabatier).

8 april 2018 21:30

Hoe is het toch mogelijk dat SV Lelystad op dit ogenblik een wedstrijd zelfs na een sterke 2 – 0 voorsprong blijkbaar met geen mogelijkheid meer over de streep kan trekken....het is alsof het team na een tegengoal volledig door de hoeven zakt en angst en teleurstelling snel de overhand krijgen.
Dat een dergelijke constatering leidt tot ontgoocheling en teleurstelling bij ondergetekende en zelfs uitmondt in bitterheid behoeft geen betoog. De inspiratie is even zoek en dus is het wedstrijdverslag dit keer “gejat” van de tegenstander.

Blauw Geel ’55 behaalde zaterdag thuis tegen Lelystad ’67 na een 0-2 achterstand toch nog een kostbare 3-2-overwinning dankzij een sterk herstel in het tweede bedrijf.

Door Michon de Haan

De Edenaren blijven zodoende volop in de race voor nacompetitievoetbal. Dat kan via de ranglijst waar de formatie van David Wagensveld drie punten achter staat op AVW ’66 dat derde staat, een positie waarmee straks de periode van de kampioen overgenomen kan worden. Ook in de strijd om de derde periode doen de Blauw Gelen mee. De verwachtingen vooraf aan dit duel waren positief. Blauw Geel ’55 bivakkeert het gehele seizoen al bovenin het linker rijtje van 2G. Trainer Burak Yargan staat met zijn Lelystad ’67 veel te laag op de ranglijst. Zij domineren veel wedstrijden maar weten vaak niet hun surplus aan kwaliteit uit te drukken in het juiste aantal doelpunten. Na twee seizoenen nacompetitievoetbal voor promotie gespeeld te hebben moet Lelystad ’67 nu ineens naar beneden kijken. Volgende week ontvangen zij Renswoude dat vier punten minder heeft en op een p/d plaats staat.

De bezoekers begonnen zaterdag beter aan de wedstrijd dan de gastheren. Zoals vaker dit seizoen begon Blauw Geel ’55 niet goed en te slap aan de wedstrijd. Een verklaring hiervoor is vooralsnog niet te vinden. Misschien was het ditmaal het warme voorjaarszonnetje. In de eerste helft leek niets erop dat Blauw Geel ’55 dit potje zou gaan winnen. Volkomen verdiend kwam Lelystad ’67 na 35 minuten spelen dan ook op een 0-1 voorsprong. Een diepe bal van Adesch Kwak kwam terecht bij Tarik Ibrahim die vervolgens in de afronding niet faalde (0-1). Voor die tijd waren de bezoekers met hun snelheid al enkele keren gevaarlijk voor het doel van Joshua van den Berkt opgedoken. Kansen voor Blauw Geel ’55 waren er in de eerste helft bijna niet. De grootste was voor Kamal Bendadi. In minuut 16 werd zijn inzet gekeerd door Martijn Dekker en ook de rebound van Aziz Ballouk was een prooi voor de doelman van Lelystad ’67. Vlak voor rust wist diezelfde keeper een kopbal van Marcel van Bruksvoort tegen de lat te tikken. De speech die David Wagensveld in de rust hield kreeg pas zijn effect na eerst nog de 0-2 geïncasseerd te hebben. In de zesde minuut na rust was het namelijk weer raak. Een goede aanval via Timothy Fechter en Salih Yildiz resulteerde in een prima inspeelpass op Tarik Ibrahim. Zijn strakke voorzet werd vervolgens resoluut ingetikt door  Willem Jelle Bos (0-2).

De gastheren werden wakker en leken zich te realiseren dat dit zo niet verder kon. Dit resulteerde vier minuten later in de aansluitingstreffer van Aziz Ballouk. De linkerspits van Blauw Geel ’55 reageerde zeer attent op een voorzet vanaf rechts. Wederom vier minuten later was er ook de gelijkmaker. Een prima pass van aanvoerder Jeroen Berkhof kwam terecht bij Bryan van Loenen. Zijn schot op het doel werd iets van richting veranderd waardoor de Lelystad ’67 doelman kansloos was (2-2).

Na die 2-2 kreeg het publiek het vermakelijke voetbal te zien waarop zij vooraf had gehoopt. Het spel golfde over en weer. Beide teams bleken vanaf dat moment weinig voor elkaar onder te doen. Zo’n kleine 10 minuten voor tijd  wist de équipe van David Wagensveld het duel toch nog volledig naar zich toe te trekken. Een uittrap van Joshua van den Berkt kwam achter de verdediging van de bezoekers terecht. Kamal Bendadi liep goed uit de dekking weg en wist de bal met grote schoonheid over doelman Martijn Dekker te schieten. Een mooie zege. Met de mentale weerbaarheid zit het wel goed, maar de A-selectie van Blauw Geel ’55 zal toch echt ook een antwoord moeten gaan vinden op de vraag: Hoe kom je goed uit de startblokken. Misschien eens in de keuken gaan kijken bij Jürgen Klopp en zijn Full Gas football.

Resume: SVL dacht na een prima eerste helft en een 2 – 0 voorsprong na 51 minuten de wedstrijd in the pocket te hebben, niets was minder waar in deze wedstrijd onder leiding van scheidsrechter Kaya die maar liefst 9 keer geel trok waarvan vier keer voor SVL ( Van der Valk, Kwak, Bos en Potocco).

Toch blijft SVL alles nog in eigen hand houden in de komende drie wedstrijden in confrontaties met rechtstreekse concurrenten voor de P/D plaatsen.

Volgende week zaterdag lijkt de eerste Judge-ment Day te worden thuis tegen Renswoude, de weken daarna volgen  de uitwedstrijden tegen VSCO en OWIOS.

Het moet in deze drie wedstrijden echt gaan gebeuren voor de mannen van Yargan / Beerman waarbij ondergetekende nog graag de volgende kanttekening wil plaatsen: Een wedstrijd win je met elf man en dus zullen ook die spelers die , door welke oorzaak dan ook, of met hun hoofd in de wolken lopen of ongeïnspireerd lijken een tandje bij moeten schakelen.

That’s all, meer kan ik er niet van maken deze keer, blijf er in geloven, wedstrijd voor wedstrijd en punt voor punt.

Wout de Jong.