Een punt met Pasen is nog geen wederopstanding…..

1 april 2018 12:45

Voor de neutrale toeschouwer was SV Lelystad – Lunteren (1-1) een lekkere pot met twee strijdbare ploegen die beide bivakkeren in de grote middenmoot van 2G, een middenmoot die angstvallig strijdt om vrij te blijven van de P/D plaatsen. De eerste helft was voor SVL terwijl Lunteren in het tweede bedrijf gevaarlijker was na enige omzettingen. De einduitslag was terecht. Een kort relaas over een gehavende selectie, een gerespecteerde tegenstander, twee goede sluitposten, een aanvoerder met ballen, een misverstand en koffiedik kijken..

De jaarlijkse ontmoetingen tussen SVL en Lunteren zijn over de jaren uitgegroeid tot interessante potten waarbij de einduitslag niet te voorspellen is en de vorm van de dag vaak bepalend is, ook is het opgebouwde onderlinge respect tussen de spelers groot en dat was afgelopen zaterdag niet anders. Toch werd de confrontatie door de TS en ondergetekende met enige vrees tegemoet gezien door de, door verschillende oorzaken, gehavende selectie zonder de afwezige Tim Fechter, de geschorste youngsters Willem Jelle Bos en Roberto Potocco en het per direct gestopte grillige fotomodel Jarredson Izijk. Tel daarbij de niet geheel okselfrisse maar gelukkig wel inzetbare Mo Hammouchi en Adesh Kwak en dan weet je dat het wel eens moeilijk kan worden tegen een strijdbaar Lunteren, een geluk bij een ongeluk was het vrije weekend voor het tweede elftal zodat er gelukkig wel voldoende spelers aanwezig konden zijn.

De TS koos als startopstelling: Dekker – Leeuwendal – Knippenberg – de Brons – Kwak – Mo Hammouchi – van der Valk – Tokhi – Ibrahim – van der Wielen en Yildiz  met op de bank Achraf Hammouchi – van Staalduinen – Gorden – Cavallo en Leibbrand.

Het moet gezegd: Vanaf de eerste minuut onder leiding van een in Lelystad debuterende leidsman Nijmeijer die een prima wedstrijd zou fluiten daarbij onopvallend geassisteerd door de heren van Roekel en good-old Jan Reiber, die inviel voor het feestvierende duo van der Does was er weinig te merken van de afwezigheid van eerder genoemd kwartet.

Het duel begon gelijk attractief met een hardwerkend SVL, met een voorop in de strijd gaande Nick van der Valk en een prima startende Tarik Ibrahim, en een op de counter loerend Lunteren met kleine kansen over en weer.

Toch zou het tot de 39” duren voordat SVL het duel tussen hard werken en loeren in haar voordeel wist uit te drukken, opvallend genoeg was het zoals wel vaker de laatste tijd ook nu weer een verdediger die het deed, na een scrimmage kwam de bal via Youssof Tokhi bij Cliff de Brons en zijn intikker was genoeg om Nickey Groeneveld de gang naar het net te laten maken.

Na de thee en enkele omzettingen en wissels bij de gasten kreeg het duel een meer open karakter waarbij de beide sluitposten hun niet onaanzienlijke talenten konden etaleren.

In de 49” leek de 2-0 te vallen na een schot van aanvoerder Mo Hammouchi wat via Jeroen van de Wielen ternauwernood onschadelijk kon worden gemaakt door keeper Groeneveld.

Sluitpost Martijn Dekker van SVL moest in de 53”capituleren op een inzet van de snelle Eliza Abraham op aangeven van Jeffrey van de Brink. (1-1)

Opvallend waren verder de goede verdedigingen aan beide kanten met als toonbeeld bij SVL een opnieuw ijzersterk duo Cliff de Brons en Daimy Leeuwendal en aan de kant van Lunteren de onverzettelijke aanvoerder en echte leider en man met ballen Tom Cozijnsen.

Het spel bleef op en neer golven met gevaarlijke momenten voor beide doelen met de beste kans in de 76 “ voor Youssof Tokhi op aangeven van Mo Hammouchi maar in plaats van de bal in het dak van het doel te rossen koos de wisselvallige aanvaller voor een intikker, Groeneveld was opnieuw de baas.

In de 77” een curieus moment in de wedstrijd, na een vrije trap voor SVL liet verdediger Robert van de Broek zich verbaal gaan, scheidsrechter Nijmeijer greep resoluut naar de rode kaart, een totaal verbouwereerde verdediger achterlatend, wat er is gezegd bleef voor vriend en vijand onduidelijk en de tuchtkommissie van de KNVB mag zich er over buigen. Een smetje op de verder uiterst sportieve wedstrijd ondanks enkele overtredingen over en weer.

Ondanks de man meer situatie kon SVL niet echt de vuist meer maken maar bleef de wedstrijd boeien met in de 88” een geweldige scrimmage voor het SVL doel en amper een minuut later weer een kans voor het Lunteren doel, maar de 1-1 bleef op het bord.

Resume: Een wedstrijd met twee gezichten met twee gelijkwaardige ploegen die moeten blijven strijden om vrij te blijven van P/D wedstrijden samen met OWIOS, VSCO, VVOP en Renswoude en misschien nog AGOVV, voor ESA Arnhem lijkt de achterstand te groot terwijl FC Horst zich lijkt te hebben ontworsteld van deze problematiek.

Dat de spelerscarrousel inmiddels weer draait op volle toeren begint SVL ook te merken nu in ieder geval Marthijn Knippenberg overschrijving heeft aangevraagd naar Ajax Amateurs en zowel Youssof Tokhi als Mo Hammouchi hebben aangegeven volgens seizoen ergens anders actief te zijn, van Tim Fechter was al bekend dat hij vertrekt naar Go Ahead Kampen.

De maand April wordt bepalend voor SV Lelystad met achtereenvolgens de wedstrijden tegen Blauw Geel 55 (uit), Renswoude (thuis), VSCO 61 (uit) en OWIOS (uit).

We gaan het zien, wedstrijd voor wedstrijd en punt voor punt,

Wout de Jong.