Het seizoen is begonnen….., SVL – ESA 5 – 1.

18 maart 2018 10:45

Dat SV Lelystad’67 zich moet concentreren op de laatste 9 wedstrijden van het seizoen om en nog vrij te blijven van de P/D plaatsen en nog eventuele glans d.m.v. de derde periode aan de met horten en stoten verlopende jaargang te geven is duidelijk, een goede eerste stap werd afgelopen zaterdag gemaakt en ESA Arnhem werd het slachtoffer, de ploeg uit het Gelderse was geen schim van zichzelf en een gretig SVL dook als een roofvogel op een duif. Door treffers van Bos (2x), Tokhi, Potocco en Hammouchi werd het doelsaldo eindelijk een keer opgevijzeld maar dubbele cijfers waren mogelijk geweest…, de gevarenzone wordt langzaam maar zeker verlaten.

De TS, niet geheel vrij van blessure-zorgen, moest links en rechts weer aanpassen met als meest opvallende de keeperswissel Dekker voor Leibbrand. De achterste linie Kwak, Knippenberg, de Brons en Izijk, middenvelders Fechter, Potocco en Tokhi en aanvallers Hammouchi (C.), Bos en Yildiz. Op de bank Ibrahim, van der Wielen, van der Valk, Kooistra, Leibbrand en van Beveren.

Onder “Siberische” omstandigheden en onder leiding van de prima fluitende Hendriksen geassisteerd door de bekwame heren Elbers en de “grote” van der Does, vader van de licht aangeslagen “ als je haar maar goed zit” Jeffrey werd er om iets na half drie afgetrapt op het kunstgras.

Vanaf minuut een was duidelijk dat SVL de punten in eigen huis wilde houden en werd het arme ESA terug gedrongen, ook werd duidelijk dat een aantal mannen nog warm moest draaien onder de omstandigheden en onwennige posities maar de duimschroeven werden langzaam maar zeker aangedraaid.  De eerste grote kans was nog wel voor de gasten maar de inzet van van Dulkenraad werd prima gepareerd door Martijn Dekker. De vleugels van SVL geassisteerd door de opkomende backs leverden menig bruikbare voorzet af maar het was wachten tot de 24” voor de openingstreffer. Goed doorgaan van Mo Hammouchi tot de achterlijn bracht de bal ter hoogte van de penalty stip bij Youssof Yokhi en met een prachtige beweging zette hij zichzelf vrij voor de keeper, de boomlange en fanatiek coachende Dennis Amati was kansloos (1-0) en het doelpunt werd echt gevierd, een last leek van de schouders te vallen.

Amper tien minuten later werd het grote verschil nogmaals in een doelpunt omgezet, een uitstekende ingreep en pass van Cliff de Brons bracht de bal bij de nijvere Salih Yildiz die voldoende oog had voor spits Willem Jelle Bos, zijn lange bal in de verre hoek was perfect. (2-0)

Na het verkwikkende bakkie thee ging SVL onverdroten voort op de ingeslagen weg en in de 67” werd de beslissende tik uitgedeeld, na een inzet van Hammouchi welke voor de lijn werd weggehaald bracht Salih Yildiz de bal bij de vrijstaande Roberto Potocco, zijn ferme uithaal deed het net schroeien. (3-0)

Een freewheelend SVL bleef lekker fanatiek en de eerste wissel werd gebracht, de snelle en technisch geschoolde Tarik Ibrahim kwam voor Yildiz. In de 74” bracht Mo Hammouchi de bal hoog bij Youssof Tokhi, zijn actie was subliem en niet zelfzuchtig deponeerde hij de bal panklaar bij Bos, zijn tweede treffer en de 4 – 0 was een feit.

Met de wissel Nick van der Valk voor Roberto Potocco leek de TS het slot op de deur te willen gooien maar een lichte twijfeling in de defensie bracht geheel onverwacht toch de tegentreffer voor ESA, Emre Akdemir wist wel raad met het cadeautje. (4-1)

Na de debuut wissel voor Jort Jaap Kooistra voor de licht aangeslagen Adesch Kwak was het slotakkoord weer voor de thuisploeg. Een perfect splijtende pass in de 90” van Nick van der Valk op Mo Hammouchi bracht alle technische kwaliteiten nog een keer naar boven bij de aanvoerder, kenners weten dan hoe laat het is, meerdere verdedigers en sluitpost hadden het nakijken (5-1), een warme douche was de beloning voor een goed SVL.

Resume: Het krachtsverschil was groot deze middag en als SVL op deze voet door gaat kan alles nog wel eens op zijn plaats vallen maar kanttekeningen zijn er ook, er kwamen deze middag veel bruikbare ballen van de zijkanten en menig keer werd de rand zestien weer achteloos gevonden, de eind-pass laat nog te wensen…..that’s all.

Geen individuele pluimen deze keer maar een grote pluim voor iedereen, volgende week naar AGOVV… wedstrijd voor wedstrijd en punt voor punt.

Wout de Jong.