Cookie beleid SV Lelystad '67

De website van SV Lelystad '67 is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Believe in all people, no exceptions

4 maart 2018 21:00


Wie wel eens over de A6 rijdt moet het zijn opgevallen. Op afslag Lelystad prijken trots twee grote rode reclamemasten, Hier bevindt zich het KFC Restaurant van Johan Tijink.
Neem je de afslag en bezoek je dit in kip gespecialiseerde restaurant dan vallen een paar dingen direct op. Het vriendelijke personeel en de hoeveelheid awards die aan de muur van het restaurant prijken.

Ook ruik je de onweerstaanbare geur van lekkere, verse kip. Deze wordt bereid volgens het recept van de grondlegger van KFC, Colonel Harland Sanders. Gemarineerd en gepaneerd in een mix van 11 geheime kruiden en specerijen vindt deze kip zijn weg naar de duizenden bezoekers van het KFC Restaurant te Lelystad.

Een van de prestigieuze erkenningen welke Johan Tijink in ontvangst mocht nemen is de Participatie Penning als onderdeel van het Flevopenningen Gala 2017.

Door Marco van Briemen:

Een van de prestigieuze erkenningen welke Johan Tijink in ontvangst mocht nemen is de Participatie Penning als onderdeel van het Flevopenningen Gala 2017.  

 

“ Met ingang van 2016 wordt een Flevopenning uitgereikt aan een onderneming die zich in het voorgaande jaar het meest heeft onderscheiden in het kader van de Participatiewet. Deze wet heeft voor Flevoland tot doel zoveel mogelijk inwoners van Flevoland met een arbeidsbeperking of met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Dit alles onder het motto “Iedereen doet mee en je doet pas echt mee als je een baan hebt.” Hierover zijn landelijke afspraken gemaakt en deze afspraken zijn regionaal uitgewerkt. “

 

Het restaurant in Lelystad biedt aan ongeveer 80 mensen een baan; zowel parttime als fulltime. Hoog in het vaandel staat het bieden van kansen aan medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Iedereen heeft recht op deelname aan de arbeidsmarkt; talent moet ontwikkeld worden.

 

Wij spraken met Johan Tijink, franchisenemer bij KFC Lelystad een succesvolle vestiging binnen KFC, over zijn successen en de participatie van zijn onderneming aan de Lelystadse maatschappij.

 

Johan begint: “Heel simpel, het succes van mijn onderneming zijn mijn mensen. Personeel is de grootste investering van een onderneming en voor een restaurant als KFC zijn ze ook nog eens een belangrijke visitekaart, daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Daarom investeer ik extra in mijn mensen. Niet alleen in geld maar met tijd en energie. 

Ik wil zo lang mogelijk van mijn successen genieten en zoveel als mogelijk getalenteerde werknemers succesvol maken.”



Als eigenaar ben je de hele dag bezig met mensen. Ik wil mijn medewerkers graag iets meegeven door hen te leren om te communiceren, respect te tonen en dat discrimineren geen zin heeft. Maar ook bied ik ze een luisterend oor. Ik vind het belangrijk dat ze bij mij terecht kunnen met hun problemen, want dan kan ik ze helpen. De ene keer adviseer je ze op financieel gebied of naar een studierichting, de andere keer help je ze met hun dagelijkse problemen wanneer zij hiervoor geen luisterend oor vinden.  

 

Dit komt ook de sfeer in het restaurant ten goede. Er zijn zelfs mensen die aangeven om te rijden en naar ons restaurant komen omdat het voelt als een warm bad.

 

“Ik wil zo lang mogelijk van mijn successen genieten en zoveel als mogelijk getalenteerde werknemers succesvol maken.”


Ik heb weinig verloop onder mijn personeel. Wanneer er een vacature ontstaat, dan is deze zo weer gevuld. Gewoon door mond op mond reclame. Ze komen hier gewoon binnen vallen; ik wil voor jou werken, want ik hoor dat het hier zo leuk werken is. Iedereen maakt bij mij kans, als de motivatie maar goed is.

 

Waarom Maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO)?

Lelystad is een groeistad en zal de komende jaren meer ondernemingen aantrekken. Denk daarbij aan de ontwikkelingen rondom het toekomstige Lelystad Airport. Daarentegen neemt de vergrijzing sterk toe. Je moet daarom nu mensen aan je bedrijf binden. Je moet mensen kansen bieden om het aantrekkelijk te maken om bij je te komen werken.

 

Je moet ervoor zorgen dat je je werknemers constant blijft ontwikkelen voor de volgende stap in hun carrière, of binnen je eigen onderneming of bij een andere werkgever. Daarnaast moet je het zo aantrekkelijk voor je werknemers maken dat zij er niet eens over nadenken om van werkgever te wisselen.”  

 

De aanwas van de nieuwe inwoners (Statushouders, immigranten) neemt ook toe. We realiseren ons dat misschien te weinig, maar deze mensen moeten ons in de toekomst gaan verzorgen en worden van onschatbare waarde. Kijk naar de huidige krapte op de arbeidsmarkt; en dit is nog maar het begin.

 

Ik vind het daarom belangrijk om ook deze nieuwe inwoners een kans te geven. Op dit moment heb 9 statushouders aan het werk. De meesten zitten op school en ik help ze bij het zoeken naar bijvoorbeeld een stageplek. Het zijn harde, maar vooral gemotiveerde  werknemers en dat betaalt zich uit. Mijn grootste droom is dat een van deze jongens in een leidinggevende functie terecht komt.

 

Feitelijk kan iedereen bij KFC Lelystad aan het werk. Ook als je een “rugzakje” hebt en het niet makkelijk is om een gepaste baan te vinden.

 

Af en toe denken we wel eens “Waar zijn we mee bezig.” Maar aan het einde van de dag hebben we het toch maar weer met z’n allen geflikt. Ik ben trots op de resultaten die we behalen. Ik ben trots op mijn team.

 

In 2015 werd KFC Lelystad uitgeroepen tot het  “Beste Leer-  Werkbedrijf van Lelystad”. Maar een nog grotere bekroning is misschien wel het toekennen van de “Participatie Penning Flevopenningen Gala 2017” die Johan in mei 2017 mocht ontvangen.

 

“ Mijn grootste droom is dat een van die jongens in een leidinggevende functie terechtkomen.”

 

Johan haalt de oorkonde van de wand en leest trots het juryrapport voor:

 

“ KFC maakt actief werk van de inclusieve arbeidsmarkt onder het motto “ believe in all people, no exceptions”

KFC toont aan dat een goede dienstverlening en klantbeleving uitstekend samengaan met het bieden van kansen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

KFC kijkt niet naar diploma’s, ervaring of beperkingen maar naar mogelijkheden en de motivatie.

KFC zorgt voor een duurzame inzetbaarheid van mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie.

KFC stimuleert werknemers om zich te ontwikkelen en stelt hun daartoe in de gelegenheid.

KFC draagt het moto en de positieve ervaring actief uit en is daarmee een echte ambassadeur voor de inclusieve samenleving. “

 

Het juryrapport omschrijft precies waar ik voor sta


De participatiepenning 20187 voor KFC Lelystad. (foto ©FotostudioWierd)

“ Je moet wel durven als ondernemer”  gaat Johan verder. Ik denk daarom dat te veel bedrijven er niet aan willen. Te eng, te veel gedoe en veelal geen subsidies. Het zijn vaak lange processen en de overheid is traag. Maatschappelijk Betrokken Ondernemen is echter op lange termijn denken. Het kost inderdaad tijd, kostbare tijd. Maar je krijgt er ook zoveel voor terug.

 

Ik investeer nu in mijn personeel van de toekomst. Ik steun daarom goede initiatieven. Zo ben ik in Lelystad partner van JINC.

 

 “Ieder kind heeft talent. Ook de meer dan 600.000 Nederlandse kinderen die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen. Daarom strijdt JINC voor een maatschappij waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Waarin íeder kind kansen krijgt.”

 

 

“ Je moet wel durven als ondernemer” 

 

 Daarnaast zijn er nog 3 organisaties die ik maatschappelijk omarm. Zo ben ik al een paar jaar hoofdsponsor van het RoPaRun Team Lelystad.


“ De Roparun is een estafetteloop van meer dan 500 kilometer van Parijs én/of Hamburg naar Rotterdam waarbij deelnemers in teamverband, een sportieve prestatie leveren om op die manier geld op te halen voor mensen met kanker. De Roparun wordt ook wel een avontuur voor het leven genoemd. Dat blijkt overigens ook uit het motto: ”Leven toevoegen aan de dagen, waar vaak geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven.”

Ik was afgelopen editie bij de finish, wat best emotioneel was. De run gaat pal langs de Daniel den Hoedkliniek in Rotterdam. Daar is intense zorg voor kankerpatiënten met het daarbij behorende wetenschappelijke onderzoek.  Wat een indrukwekkend gezicht, deze patiënten die de Roparun teams aanmoedigen terwijl ze zelf de grootste aanmoediging nodig hebben. 

 

Naast de Roparun steun ik nog een organisatie dat zich inzet voor kankerpatiënten en hun naasten, Inloophuis Passie



“ Inloophuis Passie is een ontmoetingsplaats voor mensen met kanker op hun levenspad. Ze zijn er voor iedereen uit Lelystad en omgeving. Of je nu zelf ziek bent (geweest), in je omgeving te maken hebt met kanker of iemand aan de ziekte hebt verloren; de deur staat altijd voor je open. Je kunt er deelnemen aan diverse ontspannende en creatieve activiteiten, die gericht zijn op rust en afleiding. Je kunt zonder afspraak, zonder kosten en zonder verwijsbrief binnenlopen. De gastvrouwen en -heren ontvangen je in een warme, huiselijke omgeving waar je onvoorwaardelijk welkom ben”

Inloophuis Passie biedt hulp op een vlak dat artsen niet kunnen en dat is de menselijke kant.

Daarnaast ben ik sponsor bij SV Lelystad ’67.

Deze voetbalvereniging is een grote club, dat een afspiegeling geeft van de Lelystadse maatschappij. Hier loopt mijn doelgroep voor nu en later, zowel als gast en als medewerker.

“ KFC is sponsor van de ledenpas, op vertoon van de ledenpas krijgen leden 10% korting.”

 

Van deze actie wordt actief gebruik gemaakt. Gister nog hadden we mensen in de drive die aangaven alleen hun oude ledenpas bij hun hebben, maar dat ze echt nog steeds lid waren van SV Lelystad ’67, geweldig!

KFC is ook nadrukkelijk aanwezig als partner van Lelystart. Lelystart is de kick-off van het culturele seizoen. “Cultuur is één van de dingen waarop de maatschappij draait, als dat weg valt, dan heeft dat invloed op de stad”  sluit Tijink af. 


We bedanken Johan Tijink voor het warm en openhartig gesprek. 

Lees alles over matschappelijk betrokken/verantwoord ondernemen op de website van MVO Nederland

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!