SV Lelystad – AVW: Hoe een 0 – 0 boeiend, spannend en attractief kan zijn..

18 februari 2018 12:00

Dat de wedstrijden tussen SV Lelystad en AVW Westervoort vaak attractief en spannend zijn blijkt wel uit de laatste seizoenen en dat beide ploegen over veel voetballend vermogen beschikken is ook algemeen bekend. De 0 – 0 van afgelopen zaterdag was ook weer onderhoudend met de beste mogelijkheden voor de gasten, maar uitstekende centrale duo’s aan beide kanten en goede sluitposten wisten de brilstand te waarborgen en dus was de eindstand terecht en mogen beide ploegen nog lonken naar de tweede periode met AVW als grootste kanshebber samen met Scherpenzeel maar dat moeten de komende drie wedstrijden uitwijzen.

SV Lelystad kwam in nagenoeg dezelfde basis aan de start als een week ervoor in 4- 4- 2 opstelling met Leibbrand, Knippenberg, de Brons, Fechter, Kwak, Potocco, aanvoerder Hammouchi, Izijk, Yildiz, Bos en Tokhi met op de bank Dekker, Ibrahim, Cavallo, van der Valk en Williams.

Direct na het eerste fluitsignaal, op het kunstgras, van de prima leidende O’Niel vlogen beide ploegen erop en het hoge tempo zou twee keer drie kwartier aanhouden, fel van beide kanten maar nooit gemeen, al met al enerverend.

De eerste en naar later zou blijken ook de enige 100 % kans van de thuisploeg was er na 18 minuten toen een bal van Izijk, achteloos achter het standbeen langs, Mo Hammouchi frank en vrij voor sluitpost Smulders bracht, de inzet ging net naast.

Wat ook gelijk opviel in het eerste bedrijf was buiten de betrouwbaarheid van beide goalies de aan beide kanten stand-vaste verdedigingen  met uitblinkers Erik Schulte (3) en aanvoerder Mick Steenvoorden (4) bij de gasten en Cliff de Brons en Tim Fechter bij de thuisploeg.

De kansen waren op een hand te tellen al nam de druk op de SVL goal toe vlak voor rust na drie verre inworpen op rij, de sterke AVW spits Martijn Derksen mikte naast en de dit keer onopvallende Mike Teeuw schoot hard over terwijl Milan Leibbrand in de 45” attent was en gelukkig de bal kon beroeren anders hadden er maar liefst drie man frank en vrij gestaan. SVL zette er veel te weinig tegenover met een teveel met de bal lopende Hammouchi en Yildiz, een totaal onopvallende Izijk en een aan banden liggende Bos en Tokhi.

In het tweede bedrijf waren het aantal aantekeningen (8) exemplarisch. Buiten een uitstekende kans voor Mark Schulte van AVW in de 47”, voor Willem Jelle Bos in de 54” en wissels aan beide kanten bleven de defensies heer en meester alhoewel Milan Leibbrand nog wel al zijn talent nodig had in een 1 op 1 situatie met Martijn Derksen in de 63”.

Salih Yildiz kreeg vlak voor tijd op aangeven van Bos nog een levensgrote kans maar zijn “blinde” schot ging huizenhoog over terwijl hij de bal beter terug had kunnen leggen.

Hoewel de lekkere pot onderhoudend en spannend bleef eindigde de wedstrijd zoals hij begon in 0 – 0.

Resume: Een onderhoudende pot met een terechte uitslag met gele kaarten voor Potocco, Williams en van Otegem (AVW).

Het was de voorlopig laatste thuiswedstrijd en er volgen nu drie uitwedstrijden tegen respectievelijk VVOP, Owios en Veensche Boys. Drie uitdagingen om punten te blijven sprokkelen en vrij te blijven van de onderste plaatsen. Wedstrijd voor wedstrijd en punt voor punt.

Wout de Jong.