Extra toelichting convenant samenwerking PI Lelystad

5 februari 2018 23:30

Graag willen wij als bestuur even een extra toelichting geven op het gisteren ondertekend convenant, waarbij wij als SVL de samenwerking aangaan met de PI Lelystad om gedetineerden die aan het einde van hun straf lopen, te helpen met verdere re-integratie in de samenleving.
Wij hebben veel reacties ontvangen naar aanleiding van het artikel deze week verschenen, en wij hadden gehoopt met het pers moment gisteren duidelijkheid te verschaffen richting de leden. Dit is naar ons inziens nog niet voldoende toegelicht, en vandaar even hierbij wat extra info.

Er loopt al bijna een jaar een pilot, waarin wij op uitvoerige basis de proef hebben gedaan en deze met positief resultaat.
Op kleinschalige basis, slechts een paar per jaar, helpen wij deze personen, na grondig te zijn gescreend door de PI Lelystad, door middel van vrijwilligerswerkzaamheden, weer op weg richting de "gewone" samenleving.

Even voor de duidelijkheid, de werkzaamheden omvatten opruimwerkzaamheden, schoonmaak activiteiten & oud papier inzameling. Alles gebeurt buiten de openingstijden van het Langezand, en alles onder begeleiding van een vast persoon binnen SVL. Piet Stoel coördineert dit fantastisch en het loopt gesmeerd.

Aangaande de screening kunnen wij ook mededelen dat hier nooit zedendelinquenten tussen zullen zitten, en alleen personen waarvan de PI Lelystad 100% achter staat zullen hiervoor in aanmerking kunnen komen.

Wij betreuren het zeer dat er zoveel negatieve uitlatingen zijn te vinden op de reactie pagina's, dit terwijl wij altijd transparant en bereikbaar zijn voor de leden. Als deze mensen zich even tot ons hadden gericht, hadden wij ze graag dezelfde bovenstaande uitleg gegeven. Wij zullen de positieve weg in blijven slaan, waar dit project ook zeker thuis hoort.

Sportieve Groet,

Namens het Bestuur,