Collectief SV Lelystad wint maar: “Het hadden er wel een paar meer mogen zijn….”

3 december 2017 10:15

In een koud en mistig decor ontving SVL promovendus VSCO, het team wat boven verwachting goed aan de competitie in 2G is begonnen, na twee keer drie kwartier werden de geel-zwarten met een terechte maar minimale (2-1) nederlaag huiswaarts gestuurd, wanneer de thuisploeg ook maar iets zorgvuldiger met de vele kansen om was gesprongen had de voorspelling van pupil van de week Zakariya Bellari, 5-1 winst, zomaar kunnen uitkomen.

Door de prima overwinning van vorige week op Scherpenzeel had de TS blijkbaar weinig moeite met de basis opstelling en werd er maar op een positie aangepast, Jarredson Izijk mocht vanaf de aftrap starten voor Jethro de Graav, voor de rest bleven de poppetjes staan: Leibbrand – Kwak – de Brons – Eringfeld – Potocco – Williams – Tokhi – Hammouchi – van den Anker – Yildiz en Izijk met op de bank de gebroeders de Graav, van der Valk, Knippenberg en Terstall.

Alhoewel VSCO in de eerste minuut even de intentie wekte om hoog pressie te spelen bleef dit ook maar bij die ene minuut en zakte de ploeg massaal in om op die manier SVL uit de tent te lokken en via een snelle omschakeling of “lange halen snel thuis” gevaar te stichten in de defensie van de rood-witten.

Het eerste SVL gevaar liet niet lang op zich wachten en in de 5” was er een eerste kans voor Youssof Tokhi op aangeven van Jarredson Izijk, de hardwerkende maar deze middag ongelukkige Tokhi kwam iets te kort, amper een minuut later kopte de zelfde Izijk spijkerhard op de lat op aangeven van van den Anker.

Dat VSCO in de persoon van de boomlange spits Rinse van der Velde ook een mannetje heeft die van wanten weet bleek rond de 16”, uit een voorzet werd de bal prima naar de grond gekopt maar Milan Leibbrand liet opnieuw zien dat hij op dit ogenblik in uitstekende vorm steekt en plukte de bal in een - God zegen de greep- reactie van de lijn. In de 24” leek Youssof Tokhi gedecideerd op weg naar de 1-0, hij deed daarbij bijna alles goed, in een snelle rush door de verdediging werd ook keeper Alex Grootenhuis omzeilt maar het daaropvolgende schot vloog tot ontsteltenis van alles en iedereen over maar…. amper 5 minuten later liet de sterke Jarredson Izijk even zien hoe het wel moet, na een diepe bal van Roberto Potocco liet hij verdediger en keeper kansloos, zie daarvoor de geschoten foto serie van Chris Eringfeld, en schoof de 1-0 binnen.

Door de achterstand kroop VSCO iets meer uit de schulp en met name uit spelhervattingen bleek dat de ploeg uit Oosterwolde, met veel lengte voorin, scherp in de gaten moest worden gehouden maar gelukkig stond in het eerste bedrijf de verdediging als een huis met opnieuw een degelijke Cliff de Brons, van “opa” Adesch Kwak werd na de wedstrijd gezegd dat hij waarschijnlijk nog ergens anders was met de gedachten…we zullen het nooit weten. Dat SVL niet meer profiteerde van de ruimte achter de verdediging van VSCO mag de ploeg zich aantrekken.

Na de thee liet VSCO zien de schroom helemaal te hebben afgeworpen en werd SVL onder druk gezet en dat had in de 49” al succes, de goed voetballende maar heel af en toe weifelende Barry Eringfeld moest aan de noodrem en ontving daarvoor een gele kaart en VSCO een terechte strafschop, aanvoerder Ruben Buijserd haalde de trekker over (1-1).

Voor SVL was dit moment weer een wake-up call en werd er weer voldoende tegengas gegeven wat in de 63” weer resulteerde in een voorsprong,  scheidsrechter Kaya liet eindelijk de veelvuldig vlaggende assistent van VSCO staan, de niet altijd even gelukkige Salih Yildiz gaf de bal strak voor en Youssof Tokhi stond op de juiste plek om het intikkertje af te maken (2-1).

Dat SVL in het kwartier na de 2-1 veelvuldig verzuimde om de voorsprong ruim uit te bouwen moet en mag de ploeg zich aantrekken want kansen op 3-1, 4-1 en 5-1 waren er te over.

Door het uitblijven van de definitieve K.O. bleef de dreiging van de gelijkmaker toch boven het Langezand hangen en met de wissels Knippenberg voor Eringfeld, Jethro de Graav voor Williams en Lemuel de Graav voor Yildiz werd en het slot op de deur gegooid en getracht met nieuwe PK’s de voorsprong toch nog uit te bouwen, het had verder geen effect en dus werd de minieme voorsprong gekoesterd.

Resume: Een collectief strijdend SVL pakt opnieuw 3 belangrijke punten waarbij alle spelers een ruime voldoende haalden, en als we dan toch veelvuldig met pluimen moeten gaan strooien gaan die naar aanvoerder Mo Hammouchi, Milan Leibbrand, Cliff de Brons, Shaquile Williams, Dylano van den Anker en Jarredson Izijk omdat zij het toonbeeld zijn van de verandering welke er is opgetreden in vergelijk met de start van het seizoen, met veel inzet en gedrevenheid de wil op leggen aan de tegenstander. Volgende week in de uitwedstrijd bij VVOP maar weer eens kijken …wedstrijd voor wedstrijd, punt voor punt.

Wout de Jong.