SV Lelystad na open spektakelstuk tegen ESA Arnhem opnieuw onderuit : 3 – 2

29 oktober 2017 9:30

Na een werkelijke thriller waarin alles zat wat een wedstrijd spannend maakt ging SVL opnieuw onderuit en is er zeker geen sprake meer van een droomstart in 2G. Met een uitblinkende Dylano van den Anker (19) bij SVL en de uitmuntende 19-jarige Michel Bakanga als rots in de branding bij de gastheren was het een wedstrijd om van te smullen, althans voor de neutrale toeschouwer. Voor ESA kwam het eindsignaal van de prima fluitende leidsman Kiremit uit Almelo als een bevrijding, voor SVL, het laatste half uur knokkend met tien man, kwam het eindsignaal te vroeg en kreeg men de opponent net niet op de knieën en resten alleen zure druiven.

De TS van SVL, opnieuw geplaagd met een zestal afwezigen, wilde niet teveel afwijken van de winnende formatie van de week ervoor en bracht de volgende basis binnen de witte lijnen: Leibbrand – Knippenberg – Fechter – Eringfeld – Richards – Besselink – Potocco – Tokhi – Yildiz – de Graav en van den Anker met op de bank Kwak – van der Wielen – Hammouchi en Bos.

Zoals wel vaker, lag de bal al in het net achter Milan Leibbrand en dat amper nadat de Pupil van de Week het veld had verlaten, na een eerste SVL balbezit was daar als een duvel uit het doosje de rappe Youssef Ouali , zijn prachtige schot van een meter of 22 verdween via de onderkant lat achter SVL’s sluitpost, 1 – 0 na 40 seconden !

Gelukkig liet het antwoord van SVL niet lang op zich wachten en al in de 2e minuut werd de boomlange ESA doelman kansloos gelaten na een rake kopbal van Jethro de Graav uit de eerste de beste hoekschop, 1 – 1.

Het publiek ging er eens goed voor zitten want beide teams gingen vol geestdrift door richting vijandelijk doel en dus golfde het spel op en neer met teams die weinig voor elkaar onder deden en eigenlijk qua samenstelling vergelijkbaar zijn, multi-culti in samenstelling en ook beide beschikkend over redelijk wat technisch begaafde spelers en spelers beschikkend over fysiek vermogen en dus moesten persoonlijke fouten of hoogstandjes het verschil gaan maken, het zou blijken….

De eerste helft bleef boeiend met goed voetbal aan beide kanten en voldoende kansen maar de SVL frontlinie had het vizier niet scherp staan terwijl de razendsnelle aanvalslinie van ESA levensgevaarlijk bleek.

Het venijn van de eerste helft zat in de staart, terwijl SVL spelers zich op het middenveld druk maakten tegen de leidsman over een discutabele beslissing waarbij de assistent van de thuisploeg zeker niet vrij uit ging, ging opnieuw het ESA supertrio er vandoor en zij lieten “even” zien hoe je dat afmaakt, Tom Titarsolej mocht de trekker overhalen, 2 – 1.

Na de rust, waarin Jethro de Graav achterbleef in de kleedkamer voor Mo Hammouchi, bleef het een fascinerend schouwspel en leek SVL langzaam maar zeker de overhand te krijgen, na een eerste bijna-goal van Youssof Tokhi op een voorzet van Salih Yildiz, een keer op keer excellerende Dylano van den Anker, ging de bal in de 52” op de stip na een lichte charge op Youssof Tokhi binnen de beruchte witte lijnen, Boyd Besselink was opnieuw trefzeker vanaf de stip. (2 – 2)

Lang kon SVL niet genieten van de gelijkmaker want amper zeven minuten later mocht Milan Leibbrand opnieuw de gang naar het net maken, na een persoonlijke fout in de verdediging  kwam vanuit het niets de bal plotsklaps op het hoofd van Jordy Folman, zijn knik in de verre hoek liet Leibbrand aan de grond genageld staan. (3 – 2)

Voor SVL sein om nog meer de bakens naar voren te verzetten maar dat bleef binnen twee minuten niet zonder gevolgen, een opnieuw razendsnelle omschakeling van de ESA mannen deed Barry Eringfeld aan de noodrem trekken, direct rood was het logische vervolg.

Maar de tien man van SVL gingen geenszins bij de pakken neerzitten en onder aanvoering van de deze middag ongrijpbare Dylano van den Anker werd het vijandelijk doel gezocht met bijna succes in de 70” door een met gevoel getrapt schot van Boyd Besselink , de dwarsligger was echter een sta-in-de-weg, ook groeide in de defensie bij ESA Michel Bakanga uit tot Man of the Match met een onwaarschijnlijke onverzettelijkheid en enorme power.

Toen ook de klok een vijand werd voor SVL vloeiden de krachten langzaam weg terwijl bij de gastheren menig poppetje naar de grond moest met vermoeidheidsverschijnselen, het eindsignaal kwam voor ESA als een bevrijding en opluchting.

De door de TS van SVL hoog gelegde lat kan voorlopig even naar beneden worden bijgesteld maar mede gezien andere verrassende uitslagen in 2G is wanhoop niet nodig, met een goede serie kan alles zo maar weer anders zijn, wie de kampioen weet mag het zeggen….

De uitgestelde wedstrijd van komende zaterdag i.v.m. het 50-jarig bestaan speelt SVL nu op 11 november  thuis tegen Veensche Boys, opnieuw een regelrechte kraker, met tussendoor de volgende bekerronde op dinsdag 7 november om 20.00 in Biddinghuizen tegen BAS.

Wout de Jong.