SV Lelystad nog niet op stoom in 2G, het blijft punten sprokkelen.

15 oktober 2017 13:00

Dat de mannen van het SVL vlaggenschip nog niet op stoom zijn bleek afgelopen zaterdag tegen de groen-witten van Owios, met veel inzet maar ook met enig fortuin werd een punt binnengesleept.
Niet alleen werden er twee punten verspeelt maar ook het verlies van keeper Martijn Dekker met naar het zich liet aanzien een gebroken elle boog was een forse streep door de rekening. Vervanger Milan Leibbrand kweet zich uitstekend van zijn taak en wist verdere doelpunten te voorkomen, bij het ter perse gaan van dit verslag kwam het nieuws door dat de elle boog uit de kom was met als gevolg verrekte banden en gips voor de onfortuinlijke Dekker.

Door afwezigheid van uw verslaggever heeft u een aantal verslagen moeten missen maar gelukkig zijn er de beelden van Ed Peters, althans bij de thuiswedstrijden.

De competitie kende een prima start met een overwinning bij Valleivogels, maar deze punten zijn pas bonuspunten wanneer je de daaropvolgende thuiswedstrijd in een overwinning weet om te zetten maar daar zit hem nu juist de kneep, een 0-1 verlies tegen het zeker niet spectaculaire maar wel slimme Blauw Geel  deed de equipe van Yargan / Beerman gelijk weer met beide benen op de grond belanden, een volgend verlies (2-1) bij AVW Westervoort met drie(!!) SVL goals was een tik op de neus …

Grote vraag was dan ook of SVL tegen het altijd stugge Owios, begonnen met 6 uit 3, potten kon breken met in het achterhoofd de afwezigheid of blessures van Hammouchi, Potocco, Izijk, van Beveren, Leeuwendal en een niet 100 % fitte Eringfeld.

De TS wist de volgende basis-elf uit de hoge hoed te toveren: Dekker – Richards – Fechter – Jethro en Lemuel Degraav – Tohki – Williams – Yildiz – Besseling – van der Wielen en Knippenberg met op de bank Leibbrand – Kwak – van den Anker – Eringfeld en de Brons.

Onder leiding van pupil van de week Liam Weber en scheidsrechter Klein Ganseij, die af en toe kleine brandjes moest blussen, werd er om half drie afgetrapt met het spiksplinternieuwe lederen monster van balsponsor Jalo Bouwuitzendbureau en vlogen de vonken ervan af.

Met veel inzet van beide kanten in de eerste tien minuten leek het een spectaculaire pot te worden maar na de eerste kans voor van der Wielen in de 2” en geel voor Arjan Boon van Owios in de 5” speelde het spel zich vanaf de 10” hoofdzakelijk rond het middenveld af waarbij ook de slordigheid van dat middenveld aan beide kanten opviel, er lag goede ruimte aan beide kanten voor een splijtende pass of bal achter de verdediging maar de creativiteit ontbrak.

Een inzakkend Owios liet veelal de bal aan SVL en probeerde met een snelle counter tegengas te geven, dit wierp vruchten af in de 40” , een supersnelle omschakeling bracht de bal bij Hendrik Uitslag, verdediger Knippenberg en doelman Dekker hadden het nakijken (0-1), toen vlak daarna Dekker het veld moest ruimen na een onfortuinlijke val leek de thuisploeg rijp voor de sloop maar het thee-moment kwam als geroepen.

Na de thee bleef de jonge Degraav achter in de kleedkamer en maakte de man-met-de-turbodijen zijn opwachting Dylano van den Anker, zijn kwaliteiten staat buiten kijf en als het samenvalt met een goede inzet is hij bijna niet te houden, zijn entree zorgde voor nieuw elan en hoop bij de supporters.

Maar de drang naar voren van SVL gaf ook ruimte aan de Owios aanvallers, maar zoals gezegd bleken de middenvelders en aanvallers niet in supervorm bij de gasten en was het gelegenheidscentrum Fechter – Williams goed op haar hoede met een uitstekende Tim Fechter.

In de 78” viel toch nog de zeker verdiende gelijkmaker, na een al-dan-niet terug geef bal na een onoverzichtelijke situatie kwam de bal voor de voeten van Chendly Richards , zijn diepe bal op Youssof Tohki zorgde voor onrust bij keeper Ponstein, zijn tegenactie was niet correct en dus ging de bal op de stip. Boys Besseling bleef uiterst kalm in de gegeven situatie en de 1-1 was een feit.

Met het inbrengen van debutant Cliff de Brons voor Jethro Degraav werd het slot op de deur gegooid en werd het punt gekoesterd.

Volgende week in de thuiswedstrijd tegen AGOVV moeten we maar weer eens kijken hoe verder gaat en of de lijst met afwezigen of geblesseerden kan worden ingekort, feit is dat er drie ploegen ongeslagen aan de leiding gaan in 2G, Veensche Boys, Blauw Geel en AVW, voor SVL is het zaak om punten te pakken om al niet in een vroeg stadium te ver achterop te raken. De oplossing voor SVL lijkt te vinden in het wat minder breiden en borduren rondom de zestien van de tegenstander en vaker zonder schroom het net van de tegenstander te zoeken.

De 78” minuut was ook gunstig gezind voor Ronald Ijzendoorn, de FC Utrecht aanhanger kan de eerste uitkering van € 60,00 voor het minutenspel tegemoet zien.

Wout de Jong.