Unicum – SV Lelystad’67 1 – 2 , hoe bestaat het ??

14 mei 2017 10:30

Dat voor aanvang van deze laatste competitiewedstrijd in de spelonken van beide clubs gesproken is en misschien zelfs wel overleg heeft plaatsgevonden over mogelijke scenario’s mag worden aangenomen gezien de belangen van de thuisclub. De enige afweging die SVL nog kon maken was het eindigen op de derde of vierde plaats om daarmee te trachten enige sturing te geven aan het nacompetitie programma maar daarbij was men ook weer afhankelijk van het resultaat bij Renswoude – Valleivogels.
Echter… in de wedstrijd bleek daar niets van, een driftig aanvallend Unicum bleef knokken voor de volle winst alhoewel de tussenstand met nog tien minuten op de klok (1-1) voldoende was voor lijfsbehoud voor de Schouwbewoners, maar in plaats van het balletje rond spelen bleef men druistig zoeken naar de winnende treffer en SVL wenste daar juist niet aan mee te werken, dat uitgerekend het tandem Degraav / Tokhi verantwoordelijk was voor de beslissende treffer kwam binnen als een mokerslag, dat de verbale emotie hoogtij vierde mag duidelijk zijn.

Uiteraard hield de TS van SV Lelystad al rekening met de nacompetitie en met de nacompetitie van het tweede elftal en was er geen basisplaats voor de mannen die bij een eerstvolgende gele kaart geschorst zijn: Chendly Richards, Ham, van den Anker, Mo Hammouchi en Potocco. Onder de lat werd de jonge Noddie Bronts geposteerd omdat nummer 1 Milan Leibbrand zijn enkelbanden scheurde bij een door de weeks vrienden potje, voor hem lijkt het seizoen afgelopen.

De basis bestond derhalve uit: Bronts – Kwak – van de Winkel – Degraav – Leeuwendal – Tijdens – Tokhi – Chendel Richards – El Aakel – Romijn en van der Valk met op de bank buiten de “scherpe” vijf Hessen en Achraf Hammouchi.

Direct na het startsignaal van de duidelijk aanwezige scheidsrechter Visser ging het spel op en neer waarbij het opviel dat Unicum permanent de bonkige Cees Toet zocht en SVL het meer voetballend wilde oplossen maar het was wachten tot de 16” voor enig spektakel, een defensieve fout bij SVL bracht de eerste grote kans voor de thuisploeg, een open kans voor Cees Toet ging via de lat misschien wel over de lijn maar dat zal altijd een raadsel blijven, SVL kwam in het eerste bedrijf tot een prima aanval in de 30” maar Jethro Degraav kon het net niet vinden, nog niet…….

Andere wapenfeiten voor de thee bleven schaars buiten de gele kaarten voor Adesh Kwak en Arthur van der Veen  maar opvallend was het prima spel van met name Nick van der Valk, de jarige Barry van de Winkel, Anthony Romijn en Daimy Leeuwendal. Ook Noddie Bronts bracht onder de lat vertrouwen buiten een enkel klein slippertje.

Na de thee bleef Adesh Kwak achter in de kleedkamer en maakte Mo Hammouchi zijn entree en dat bracht meer voetbal in de voorste linie van SVL maar de eerste tik werd uitgedeeld door Unicum, in de 63” viel er een gapend gat in de defensie waar de snelle Junior Mahieu indook, zijn voorzet werd in twee instanties binnen gewerkt door wie anders dan Andy de Wit. (1-0).

Over en weer werden nog wissels ingebracht en leek even het pleit beslecht maar blijkbaar wilde de thuisploeg meer en daardoor werden de defensieve taken af en toe vergeten waardoor er ruimte ontstond voor met name het kwartet Tijdens – Tokhi – Degraav en Hammouchi.

In de 83” viel bijna vanuit het niets de gelijkmaker, Tijdens bracht de bal bij Hammouchi en zijn messcherpe voorzet viel panklaar op het hoofd van Jethro Degraav, de knik was perfect. (1-1)

Vanaf dat moment verwacht je dat Unicum geconcentreerd verdedigend het punt gaat koesteren en bijvoorbeeld de ervaren Toet naar achteren haalt maar daar bleek niets van, de aanval bleef gezocht maar de bal op de paal aan de andere kant van Youssof Tokhi in de 85” bleek een voorbode voor het naderende onheil voor de thuisploeg.

Amper twee minuten later was het opnieuw Youssof Tokhi die gedreven doorging en uitstekend oog hield voor maatje Jethro Degraav die opnieuw dankjewel zei (1-2).

Met nog een kleine tien minuten inclusief blessuretijd was het plotseling alle hens aan dek bij de thuisploeg en sijpelden de berichten van de andere velden binnen, er moest gescoord worden!

Het werkte verlammend …het vonnis was geveld.

Resume: In een niet hoogstaand duel waren de druiven zuur voor Unicum en moeten de Schouwbewoners het vege lijf redden via de nacompetitie tegen in eerste instantie Keizerstad.

Voor SVL begint het toetje om promotie naar de eerste klasse komende zaterdag in de thuiswedstrijd tegen Enter Vooruit en de groep lijkt klaar voor de eerste horde.

Ook voor het tweede elftal is de strijd om promotie naar de reserve eerste klasse begonnen en de ploeg van de scheidende trainer Carl Aventurin wist de eerste wedstrijd van het tweeluik tegen DUNO D. 2 om te zetten in een overwinning (2-1).

De JO19-1 is ook prima uit de startblokken geschoten voor lijfsbehoud 2e divisie met een klinkende

1-4 overwinning tegen en bij HSC’21.

De strijd is nog niet gestreden, eigenlijk begint het nu pas…we houden u op de hoogte en wees erbij!

Wout de Jong