VRC – SVL 1-2 : Finis coronat opus ( Eind goed, al goed)

16 oktober 2016 14:00

Volgens kenners was de uitwedstrijd van de hoofdmacht tegen V.R.C. Veenendaal (1-2) een pot om snel te vergeten. Door aan de ene kant onwil / onmacht van de thuisploeg en aan de andere kant gedeeltelijke onmacht van SVL kwam de wedstrijd nooit echt los maar…. aan het einde was er het zoet van de overwinning en door het gelijke spel van naaste concurrent OWIOS bij de Valleivogels is de koppositie weer bereikt.
Het verslag is opgemaakt uit overlevering via de tamtam, twitter, mail en mobiel maar dit terzijde.

De TS had in vergelijk met de vorige wedstrijd tegen VVOP op een enkele plaats de basis elf veranderd en op de flank gekozen voor Dylano van den Anker i.p.v. Jethro Degraav, voor de rest waren het de vertrouwde gezichten van Leibbrand – Kwak – van Beveren – Romijn – Eringfeld – Ham – Potocco – Hammouchi – Tijdens en Tokhi.

Zoals gezegd kwam de wedstrijd nooit echt los door onwil of onmacht en waren met name onze jongens teveel bezig met lange halen, snel thuis, het meest opvallende feit in het begin was de blessure van balgoochelaar Mo Hammouchi die zich verdraaide in de 4” op het volgens velen “slechte” kunstgrasveld waardoor de TS genoodzaakt was om in de 15” de eerste wissel toe te passen waarbij Jethro Degraav de plaats van Hammouchi innam.

Verder konden de verslaggevers ter plaatse, Breman en van Slimming, weinig wereldschokkende gebeurtenissen de ether in slingeren en waren er alleen over en weer enkele kleine kansen maar de beide doelverdedigers gaven geen krimp. Ging SVL wel een enkele keer voetballen zoals we gewend zijn dan kwamen er ook wel mogelijkheden maar kansen waren niet besteed aan Tokhi, van den Anker en Tijdens tot……….

Tot de 37” waarin een steekpass van Dylano van den Anker terecht kwam bij krachtmens Jethro Degraav en, zoals vaker, verlengde hij de bal bijna achteloos op de mee opkomende Roberto Potocco, de gortdroge knal van deze glamourboy met Italiaanse roots sloeg in als een bom (0-1).

Voor de rest gebeurde er niet veel in het eerste bedrijf en werd de thee opgezocht met deze tussenstand.

Het tweede bedrijf was amper een minuut oud toen opnieuw Jethro Degraav op dook in het vijandelijk strafschopgebied, de volgens kenners lichte overtreding werd door de scheidsrechter als dermate zwaar beschouwd dat de bal op de bekende stip ging, topschutter Joshua Tijdens was ook nu onverbiddelijk (0-2).

Wie dacht dat dit het sein was voor SVL om vrijuit te gaan voetballen en aan het doelsaldo te werken kwam bedrogen uit, de ploeg viel gezamenlijk weer terug in het spel van voor de thee en gaf op die manier VRC nog wel de kans om terug te komen in de wedstrijd.

Tien minuten na de gele kaart voor schutter Potocco in de 54” besloot de TS in te grijpen en werd laatstgenoemde vervangen door een andere speler met een “gouden” linkerbeen Nossayr El Aakel en in de 74” kwam hazewindhond Chendley Richards, Barry Eringfeld vervangen. Richards moest in de 76” gelijk aan de noodrem trekken en nu ging de bal terecht op de stip en kwam de thuisploeg weer in het zadel (1-2) alhoewel keeper Leibbrand er nog “met de vingertoppen aanzat”.

Met het nodige hangen en wurgen werd dit ook de eindstand en, anders dan vorig seizoen, weten de mannen ook slechte wedstrijden over de streep te trekken en dat is dan wel weer een pluspunt al hopen de kenners niet dat het spel van lange halen, snel thuis, een vast handelskenmerk wordt van SVL.

In de komende weken ligt er weer een schone taak voor de TS om het voetbal weer wat meer terug te brengen in het spel, om te beginnen aanstaande zaterdag in de thuiswedstrijd tegen CSV ’28, de opponent in de eerste knock-out ronde van de beker.

Zaterdag zal ook het restant van de wedstrijd Blauw Geel ’55 – OWIOS plaatsvinden welke na een blessure van de scheidsrechter eerder dit seizoen werd stil gelegd. De voor SVL belangrijke pot vangt aan met de tussenstand 0-0, voor Blauw Geel is het de laatste kans om een rol te blijven spelen in de eerste periode na een eclatante overwinning (4-0) op Lunteren.

De laatste wedstrijd van SV Lelystad voor deze eerste periode zal zaterdag 29 oktober worden gespeeld waarbij Renswoude de tegenstander is in opnieuw een thuiswedstrijd. De kanshebbers op de eerste periode zijn gereduceerd tot vijf: OWIOS, Hierden, VVOP, Blauw Geel en SV Lelystad.

Wordt vervolgd…….

Wout de Jong.