Flevocup 2016 - Drie maal is scheepsrecht dankzij goalie Leibbrand.

13 augustus 2016 20:45

SV Lelystad ’67 heeft een abonnement op de Flevo Cup. Voor de derde keer in vier edities won het rood en witte vlaggenschip van de nieuwe hoofdtrainer Burak Yargan de cup met de grote oren. Dankzij twee knappe reddingen van keeper Milan Leibbrand in de penaltyserie tegen Hoofdklasser ASV Dronten en vijf goed genomen strafschoppen was het gejuich na afloop niet verwonderlijk. SVL is namelijk nog lang niet compleet.

De zege was terecht, gezien het uitgekiende verdedigen van de tweedeklasser, die geduld hield bij de aanvallende acties. Hier en daar langs het veld deed de term “Sturm und Drang” opgeld, omdat de selectie met de A-junioren een welkome verjongingskuur heeft ondergaan en de felheid, mits gecontroleerd, nu al het gewenste effect sorteert. Waakzaamheid blijft echter geboden.

ASV Dronten mist dit seizoen liefst zes basisspelers van vorig seizoen, namelijk doelman Maikel Kampjes, die stopte, Koen Klaassen Bos, Dennis van Vuuren, Paul Broekhof en Boyd Besseling. Jeroen van der Meer ging naar Staphorst. Er kwamen vijf spelers voor in de plaats, van wie Maurizio Sleurink en vaste kracht Rik Breemhaar de beste indruk achterlieten in de finale, die na rust een loom half uur kende.

Daarvoor was er al een hoop gebeurd. De thuisploeg opende de score na een fijne intikker van de nieuwe goalgetter Youssef Tokhi, waarbij doelman Jeroen Tromp niet geheel vrijuit ging. De Drontenaren waren er na een half uur spelen als de kippen bij om na een verre ingooi organisatorische foutjes in het Lelystadse centrum af te straffen, waarna de rust aanbrak.

De thee deed beide ploegen geen goed, want het niveau daalde enigszins, totdat Jodi de Boer bewakers Romijn en Eringfeld dwars door het midden verraste: 1-2. Daimy Leeuwendal keerde terug voor het eerste wedstrijdritme en benadrukte het luxeprobleem van Yargan, want er zijn dit seizoen veel spelers op meer posities inzetbaar.

De afgedwongen eigen goal van ASVD (2-2), een minuutje na de 1-2 op een gericht schotje van de voet van spelmaker Joshua Tijdens, de paal en het been van een ASVD verdediger, kwam ruimschoots op tijd, maar twee juwelen van kansen op de 3-2 waren aan het zwaar gespierde sprintkanon Dylano van den Anker net niet besteed. De ballen uit zijn snelle acties gingen voorlangs, evenals een inzet van wederom de goede Tijdens. Scheidsrechter Kroezen gaf een ASVD-er de rode kaart voor het onreglementair omleggen van een doorgebroken SVL-er, maar tot het einde bleef de 2-2 op het elektronische scorebord. In de daarop volgende serie strafschoppen was SVL het koelbloedigst in het kiezen van vooral de linkerhoek…

En dus ging de Cup voor een jaartje weer de kast in van de kantine aan het Langezand.

Er is veel vertrouwen getankt voor de bekerwedstrijden in Emmeloord, Grootebroek (het sterke en pauselijke de Zouaven) en thuis tegen het immer gevaarlijke Idskenhuizen. Een fors aantal spelers moet nog terugkeren van hun vakantiereces, onder wie laatste man Andy van Beveren, de flegmatieke Mo Hammouchi en de met de bijnaam "de Kromme" gezegende Nossayr El Aakel.

De neutrale toeschouwer.