Flevocup 2016: Interessante ontmoeting tussen ASV Dronten, Swift'64, FC Almere en SV Lelystad

7 augustus 2016 12:15

Dinsdagavond om 19.30 uur wordt de vierde editie van de Flevocup geopend met de wedstrijd tussen kersverse hoofdklasser ASV Dronten en het debuterende Swift'64 waarna om 20.30 uur FC Almere het mag opnemen tegen titelverdediger SV Lelystad'67.
Wij nemen u mee in een korte vooruitblik naar de vier deelnemende ploegen:

FC Almere, onlosmakelijk verbonden met SV Almere, de eerste voetbalvereniging van Almere, is opgericht in 1977. Deze zondagvereniging ging helaas ten onder aan zijn eigen ambities wat resulteerde in een treurig faillissement in 2008. Op 9 april 2008 richtte een kleine groep mensen de nieuwe vereniging FC Almere op en werd het een zaterdagvereniging hoewel er nog een aantal jeugd- en veteranenteams op zondag spelen.

Afgelopen seizoen miste de ploeg van trainer Maurice Ligeon op een haar na promotie naar de eerste klasse, maar de doelstelling voor aankomend seizoen is duidelijk, namelijk dat het dit seizoen wel gaat lukken. Er zijn behoorlijk wat nieuwe spelers overgekomen, Lesley Vlieger en Mitchel Smit ( De Zuidvogels), Kevin Vermeij  en Salih Yildiz ( FC Aalsmeer), Severiano Kensenhuis ( SDO),  Wesley de Groot ( NVC), Nigel Ho-A-Tham   (De Wherevogels), Vinycio Dompig  (dvc Buiksloot), Virgil Bron (Swift A’dam), Daniel Bada ( sc Buitenboys), Ricardo Vos (Oude Maas), Ruben Gerth (AFC), Giancarlo Muntslag (NSC Nijkerk) en doelman Shaquielle Inge ( Nieuw Utrecht).

Swift’64 uit Swifterbant is een nieuw gezicht op ons toernooi. De ploeg van trainer Patrick Posthuma komt uit in de 4e klasse Oost.  De laatste jaren tot een echte “vriendenploeg“ gegroeid.  Teamgeest en altijd inzet staan hoog in het vaandel. Daarmee komen de resultaten van zelf een keer.  Afgelopen seizoen bijna de hele competitie bovenaan gestaan in gevecht met Olympia en Batavia’90 om promotie naar de 3e klasse, waar het ook zeker in thuis hoort. Helaas aan het eind van de rit met lege handen.  Gelukkig kan men komend seizoen weer beschikken over Tom Roskam, is Wouter Griekspoor terug van een wereldreis, sluit Mike Piek vanuit het 2e elftal aan  en zijn  nieuwe spelers  Tycho Leushuis en Luc Moonen uit eigen jeugd doorgekomen.  De basis is zo goed als in tact gebleven en  zij zullen  komend seizoen wederom tot één van de favorieten voor promotie behoren.

Onder leiding van de nieuwe trainer Wim Kroes, die afgelopen seizoen FC Horst nog onder zijn hoede had, gaat ASV Dronten, na een afwezigheid van elf jaar,  een hernieuwd avontuur aan in de hoofdklasse. Het zal niet makkelijk worden en dus zal  handhaving in de hoofdklasse B  en” leren”  uiteindelijk de doelstelling voor komend seizoen zijn.  Bij ASV Dronten  zijn doelman Maikel Kampjes, Koen Klaassen Bos, Dennis van Vuuren Paul Broekhof  en Boyd Besseling gestopt, en maakt Jeroen vd  Meer de overstap naar vv Staphorst. Nieuwkomers zijn Danny Scholte( FC Weesp), doelman Martijn Dekker (vvHierden), Maurizio Sleurink(FC Horst), Henry Huijsmans(Flevoboys) en Jurrien Zandvliet. Vanuit de B-selectie komen Frank Damman en Bob Breemhaar over en vanuit de A1 Levi van Rijn, Roy Frens en Mike Geres.

Ook bij sv Lelystad’67 komend seizoen nieuwe gezichten voor de spelersgroep.  Burak Yargan, de afgelopen 3 seizoenen assistent van vertrekkend trainer Remko Ahrens, wordt de nieuwe hoofdtrainer met aan zijn zijde geassisteerd door Wim Beerman, die afgelopen seizoen met de A1 succesvol promoveerde naar de 2e Divisie. Een mooi afscheidscadeau, namelijk promotie naar de eerste klasse zat er voor vertrekkend trainer Remko Ahrens helaas niet in, en dus ligt er voor het nieuwe trainersduo een mooie uitdaging dit alsnog te gaan realiseren. De selectie is zo goed als in tact gebleven.  Slechts twee spelers zijn vertrokken.  Jeremy Loos en Roberto Doufikar verhuisden naar stadgenoot Batavia’90. Daarentegen zijn er talentvolle A1 spelers als Barry Eringfeld, Dylano van den Anker, Marthijn Knippenberg, Nick vd Valk, Noddie Bronts en Dion Cavallo doorgebroken naar de selectie, zijn Youssof Tohki, Jethro de Graav, Rodney Rink en Roberto Potocco overgekomen van vv Unicum, Shirwan Hessen komt van Buitenboys en zijn Fouad Moussaten en Bart Gordon  terug van weggeweest.  Een brede en sterkere selectie die dit seizoen de doelstelling, een periode titel en meedoen voor rechtstreeks  kampioenschap, moeten gaan waarmaken.