IJ.V.V. - SV Lelystad'67 2 - 1 : Yargan legt basis voor 4-2-3-1 systeem.

7 augustus 2016 11:15

Hoofdtrainer Burak Yargan heeft de oefenwedstrijd in IJsselmuiden tegen IJVV benut om de basis te leggen voor het spelsysteem 2016-2017. De uitslag, 2-1 voor IJVV door een late treffer van A-junior Maarten Hinderks na mistasten van de door de zon verblinde SVL-doelman Hessen, was niet van importantie. Het ging om het oefenen in het spelen in een defensieve waaier (voor rust) en een offensieve driehoek (na rust).

Defensief en offensief dekken op maximaal 2 meter, een vier seconden regel bij balbezit van de tegenstander, speltechnisch heeft de nieuwe oefenmeester zo zijn eisen. Maar ook buiten het veld wil hij meer discipline dan zijn voorganger Ahrens; muziek afspelen in de kleedkamer is vanaf een kwartier voor het betreden van het veld verboden, met uitzondering van gebruik van koptelefoon. Mindfullness heet dat, toewijding in hoge concentratie.

Trainer Brugt Bergsma van IJVV gaf na de 90 minuten van experimenteren aan dat zijn team de opening achterin in de eerste helft niet kon vinden omdat SVL met vijf man achter goed breed stond.

Na de 1-0 door de na twee seizoenen afwezigheid van een kniebreuk  herstelde kleine Servische Nederlander Sevrin Simic- Delano van den Anker kwam lengte tekort bij een hoge voorzet en de bal werd door Simic droog binnen geschoven – had Kampens topscorer Chiel Buikema de 2-0 op zijn schoen, maar zijn inzet ketste af van de linker doelpaal. Linksback Barry Eringfeld  van SVL debuteerde niet onverdienstelijk, evenals de nog jonge Marthijn Knippenberg.

Na rust nam SV Lelystad de touwtjes steeds meer in handen. Precisie en overtuiging misten her en der bij de passing van de niet genoeg meebewegende controleurs  Romijn en Ham. De keuzes voor de vrijlopende man waren niet altijd even gunstig maar het werd toch 1-1 na een te stevige charge op de geblokte Van den Anker. De krachtige nieuwkomer Jehtro de Graav schoot de bal laag en zuiver in de rechterhoek binnen.

Keeper Noddy Bronts had in de eerste helft niet veel te doen gehad en zag toe hoe Yargan hem wisselde voor een van de vijf andere selectiekeepers.  SVL drong aan, maar veel inzetten gingen over in een 4-2-3-1 systeem dat nog niet helemaal werd begrepen, maar dat hoort uit te monden in een 4-3-3 systeem met offensieve middenvelders.

“Wij kunnen niet echt goed verdedigen, omdat we allemaal willen aanvallen, stelde Burak Yargan in zijn analyse vast met zijn spelers in de kleedkamer. “Nu bleven de spelers die diep moesten gaan nog te veel hangen”.

Dat een aanvallend systeem als dat van Burak Yargan ook wel risico’s mee brengt tegen een stugge counterploeg als IJVV dat vorig seizoen zeer veel doelpunten incasseerde in de tweede klasse H,  werd duidelijk in de slotfase, toen een lange pass van achteruit op de linkervleugel belandde, en de voorzet over keeper Hessen heen ging en prompt werd ingeknikt door Hinderks. “Wanneer dit over twee weken was gebeurd hadden ze het van me gehoord”, aldus Yargan. Want dan zijn we verder en mag dit niet meer gebeuren”.

En tegen die tijd zijn ook 15 spelers die er nu niet bij waren weer present. Hetzelfde geldt in mindere mate voor het met drie spelers van oud Topklasser Genemuiden versterkte IJVV, dat aan de monding van de IJssel, met uitzicht op het oude vissersdorp Grafhorst, DOS Kampen mag bestrijden in de beker deze maand. Daarna wil de ploeg voor iets meer gaan dan de middenmootpositie in 2H.

SVL speelt het eigen toernooi met tegenstanders ASVD, Swift ’64 en SV Almere. Dinsdagavond is de opening van de Flevo Cup, die vorig seizoen werd gewonnen. In de bekerstrijd volgen later duels tegen de Zouaven in Grootebroek (de kweekvijver van de broers Frank en Ronald de Boer), West Frisia in Enkhuizen (de oude club van SVL’s oud interim voorzitter Bert Blom) en de thuiswedstrijd tegen V.V.I  Idskenhuizen (uit de omgeving van Sint Nicolaasga aan het Tjeukemeer).

Op 3 september is ten langen leste de ouverture van de competitie in 2G met een thuiswedstrijd tegen de Valleivogels uit Veenendaal als opponent.