Opluchting bij SV Lelystad'67 na draw in vuurwerkrijke slotminuten.

2 november 2014 10:00

LELYSTAD - Hij werd door een schuiver met zijn rechter chocoladebeen man van de wedstrijd en bezorgde SV Lelystad 67 in de 43e speelminuut tot opluchting van de massale supportersschare toch nog een gelijkspel. Darryl van den Anker (20) tartte Unicum-keeper Mike Schoonheim, die het leer te laat zag naderen en na afloop dus nog enige tijd uitgeteld op de gladde grasmat zat bij te komen.

Zijn fysiek sterkere ploeg, zo wist Schoonheim, had het in de eerste helft na de schitterende vrije trap van Mario Lima Evora Gomes (0-1) lelijk laten liggen. De in het zwart gehulde Schouwploeg kreeg mogelijkheid op mogelijkheid na een neutrale beginfase, checkte goed voor en daar wist SVL in een laag tempo gespeelde en te veel mislukte lange ballen tegenover te stellen. De achter- en middenas Pim Herrewijn, Arthur van der Veen, Arjan van der Meulen en Bram Kok bleef zonder een kleerscheurtje overeind, mede dankzij kracht en inzicht in de fantasieloze SVL-aanvallen, zo beaamde Nossayer El Aakel.

Pas na rust schudden de roodwitten, die net als de Lelystadse evenknie aan een goede reeks bezig zijn, de grauwsluier af en kreeg de kleine gedrongen spits Bas de Ruijter (21) een enorme kans op 1-1 na een dieptepass van de andermaal overtuigende Mohammed Hammouchi. Hij knikte de bal vlak voor het doel rakelings naast. Er volgende meer gelegenheden.

Het kwartier na rust gaf SVL echter het nodige zelfvertrouwen en Unicum leek de 0-1 te koesteren, loerend op slapte in de SVL-defensie, waar invaller Barry van de Winkel eindelijk meer orde op zaken stelde.

Jammer genoeg werd de pittige wedstrijd tien minuten voor tijd een beetje ontsierd door een harde met geel bestrafte charge van Igo Brouwer op de daardoor van pijn kronkelende routinier (29) Adesch Kwak. Hij moest dan ook strompelend van het veld.

Er waren voor dat incident, naast veel afgestoken oranjewit vuurwerk door de SVL-pupillen en –junioren, meer gele kaarten uitgedeeld door de niet te straf maar kordaat leidende scheidsrechter Olde Klieverink. Hij trok dan ook tijd bij na de 1-1, maar uit dode spelmomenten en enkele kleine scrimmages kon de nummer 2 van de ranglijst geen winst meer peuren, en terecht.

Op de dag dat SV Lelystad uit handen van de voorzitter van de supportersvereniging een gloednieuwe geluidsinstallatie in gebruik mocht nemen was er in de bomvolle kantine een geslaagd baroptreden van levensliedvertolker Ronald Berkt. Het bier stroomde rijkelijk uit grote pullen, de club lijkt met een tweede kunstgrasveld en een pannaveldje op komst- inzet van een door Ruben Schaken gepromote loterij- de weg omhoog te hebben ingeslagen, zeker organisatorisch, en dat voelen de supporters.

Of een periodetitel er in zit? Wat in het vat zit verzuurt niet. Unicum bewees in elk geval ook een kandidaat te zijn voor meer.

De neutrale toeschouwer