Het gaat goed met Marokkaanse jongeren in Lelystad

31 maart 2014 19:30

LELYSTAD – Het gaat goed met Marokkaanse jongeren in Lelystad. Dat blijkt op het einde van het project “Mijn kans is jouw kans”.

Dit was een activiteit uitgevoerd door Stichting Buurtvaders Lelystad, Stichting INSAF en het Vrouwen Activiteiten Centrum.
Artikel geplaatst door Meintje Haringsma op 20-03-14, 18:41 - bron: Krant van Flevoland

“Mijn kans is jouw kans” was onderdeel van het programma “Perspectief bieden en grenzen stellen”, dat in de afgelopen jaren in Lelystad is uitgevoerd. Doel van dit programma was om achterstanden op het terrein van onderwijs en werkloosheid bij Marokkaans-Nederlandse jongeren te verminderen met als resultaat vermindering van overlast en criminaliteit.

Marokkaanse jonge voetballers begeleiden en coachen tot profvoetballer

Onder begeleiding van werkmeester Dick Gerrits ( scout van FC Twente, Heracles en Go-Ahead Eagles) zijn Marokkaanse jonge voetballers van 12 tot 16 jaar begeleid en gecoacht. Op deze manier werd een motiverende, pedagogisch en methodisch verantwoorde omgeving geschapen, waarin Marokkaanse jeugdspelers zich op sporttechnisch en menselijk vlak kunnen ontplooien en zich voorbereiden op een loopbaan als profvoetballer.

Talenten ontwikkelen

In een korte toespraak voor alle deelnemende jongeren gaf wethouder Willem de Jager aan dat hij het van groot belang vindt dat jongeren hun talenten kunnen ontwikkelen.

“Dit draagt bij aan het verkrijgen van een goede positie op latere leeftijd en is een voorbeeld voor andere jongeren om dit ook te gaan doen. Hierbij gaat het ook om ontwikkelen van respect en sportief gedrag op het voetbalveld, maar ook daarbuiten”, aldus de wethouder

Omgaan met anderen

Trainer Dick Gerrits vindt dit een bijzonder project, omdat niet alleen de nadruk ligt op het ontwikkelen van talent en goed voetballen. Er is ook veel aandacht voor pedagogische aspecten, zoals hoe om te gaan met je medespelers, de tegenstanders en de scheidsrechter. Respect en sportiviteit staan voorop. De deelnemende jongeren hebben aangegeven dat zij dit een heel leuk initiatief gevonden hebben en een stimulans om door te gaan met sporten. Ook het leren om goed om te gaan met medespelers en anderen vonden zij erg belangrijk. Enkele jongeren gaan zelfs een elftal van F-pupillen trainen en begeleiden. Ook dit hebben ze geleerd als onderdeel van het project. Ze zijn er trots op dat ze dit gaan doen.

Het gaat goed met Marokkaanse jongeren in Lelystad

Uit het evaluatieverslag van het programma “ Perspectief bieden en grenzen stellen” blijkt dat het goed gaat met jongeren met een Marokkaanse achtergrond in Lelystad. In de afgelopen jaren is er sprake van sterke vermindering van voortijdig schooluitval, verbetering van onderwijsniveau en minder verdachten van misdrijven. Ook de werkloosheid onder Marokkaanse jongeren tot 24 jaar is verminderd.

bron: Krant van Flevoland