Rasechte SVL-er Wiebe Lok

31 maart 2014 18:00

Voor de maand april 2014 is gekozen voor de rasechte SVL-er door de supportersvereniging en de rasechte SVL-er van de maand maart; Wiebe Lok

Naam:  Wiebe Lok

Leeftijd:

Beroep:

Docent Lichamelijke Opvoeding

Op welke manier en hoelang ben jij al bij voetbalvereniging SV Lelystad’67 betrokken?

In alle bescheidenheid ; ik vond het leuk en ook wel eervol dat de supporters vereniging mij vroeg voor de rubriek rasechte SVL’er , maar de super-echte rasechte SVL ‘ers zijn natuurlijk diegenen die zich al decennia lang belangeloos inzetten voor onze vereniging en daar zijn er  gelukkig nog genoeg van.  Ikzelf ben lid geworden toen ik in 1984 vanuit de prachtige stad Groningen naar Lelystad verhuisd ben.  “Wat een cultuurschok , maar gelukkig was er de mooie voetbalclub SV Lelystad ’67 waar het gezellig toeven was en ben ik daar direct lid van geworden en heb daar tot de dag van vandaag geen spijt van gehad”.

In welk team(s) heb jij de afgelopen jaren gespeeld binnen onze vereniging en wat heb jij gedaan nadat je was gestopt met het actieve voetballen?.

Gespeeld in het eerste elftal ( kort , of er moesten veel blessures en/of schorsingen zijn) , jarenlang in het tweede , het derde  ,  het vijfde en tenslotte Ut Derde (was meer vlaggen dan voetballen).  Zoals een ieder ziet , er valt een stijgende lijn in te ontdekken.

Na het voetballen (jeugd)trainer geworden binnen onze vereniging.  Dames 1 , F1  ,  E1  ,  D1  ,  C1 ,  B1  ,  A1  ,  tweede elftal  ,  hoofd jeugd opleidingen.

Ik ben trots op onze voetbalvereniging omdat:

Trots  , ach ja wat is trots zijn op.  Waar we met zijn allen trots op moeten zijn en moeten koesteren , zijn de vele vrijwilligers die zich me hart en ziel inzetten voor de club of dit zeer vele jaren gedaan hebben. Dit zijn de personen die de club hebben gemaakt tot wat het nu is met zijn vele leden.

Wat vind je nog duidelijke verbeterpunten binnen de organisatie van SV Lelystad’67?

Dat zou ik zo niet weten en als ik daar een idee over zou hebben zal ik dat rechtstreeks tegen de desbetreffende personen zeggen en niet via deze rubriek.

Mis je nog iets bij de voetbalvereniging?

Een tweede kunstgras veld en dan het liefst op het hoofdveld. Daar zou ik op inzetten.  Als ik met mijn elftal(len) bij andere verenigingen kom (ook kleiner qua omvang dan S.V. Lelystad ’67) zie ik daar zeer regelmatig twee kunstgrasvelden liggen.  M.i. ga je daar niet alleen sportief profijt van trekken , maar op termijn verdient dit zich ook in geldelijke zin terug.

Waar ligt je hart, bij de jeugd of de senioren binnen de vereniging?

Bij iedereen ligt mijn har , van Senioren1  tot de F22.  Maar eerlijk is eerlijk , de meeste belangstelling van mij gaat uit naar de selectie elftallen.

Wat  is voor jou belangrijker spelplezier, mooi voetbal of winnen?

Winnen.  Zal me wel niet in dank worden afgenomen door sommigen , maar als je zo af en toe kan winnen met lelijk voetbal lig ik daar niet wakker van.  Moet natuurlijk niet te vaak gebeuren , maar als ik kijk naar de gezichten van mijn spelers na een overwinning zien die er toch wat vrolijker uit dan na een nederlaag.  Tsja , en spelplezier……  Plezier , daar begint het toch altijd mee.  Je gaat toch op een vereniging omdat je plezier hebt in datgene wat die vereniging jou aanbiedt ; of dat nou voetbal of iets anders is maakt niet uit.  Geen plezier meer: dan direct stoppen en wat anders zoeken waar je wel plezier aan beleeft.  Persoonlijke noot: plezier is een onderschat fenomeen , ook als het om prestatievoetbal gaat !!!  Een goede sfeer en lol hebben met een ploeg is de basis waarop je verder kunt bouwen , ook als het om presteren gaat.  Ik ben bereid dat best toe te lichten; schiet me maar een keer aan op de club.

Ik kan er absoluut niet tegen als?

Ouders langs de lijn bij jeugdwedstrijden ongezouten en ongefundeerd hun mening geven over andere kinderen dan die van hunzelf, en dan ook nog zo luidkeels dat een ieder (dus ook de spelers zelf !!)dit kunnen horen.  “mond houden en rustig een bakkie koffie drinken langs de lijn”.

In het clubhuis van onze vereniging drink ik het liefst een drankje met:

Een paar mensen niet , maar met het grootste gedeelte wel.

Als ik trainer was van het 1e team van SV Lelystad’67 dan zou mijn eerste prioriteit zijn:

Daar ga ik niet over.  Algemeen: nog sneller door selecteren van getalenteerde jeugdspelers , maar trainer senioren 1 moet dan wel gevoed worden.

Hoe kunnen we de teams die op een lager niveau spelen - zowel binnen de jeugd als de senioren afdeling - beter enthousiasmeren?

Daar heb ik zo 1,2,3 niet direct een antwoord op.  Wat wellicht een aandachtspunt zou kunnen zijn:  betrokkenheid en sfeer rondom het veld bij thuiswedstrijden  van het eerste elftal laat te wensen over.  Wederom sfeer vak voor de jeugd instellen zou een optie kunnen zijn , kinderen (en misschien ook hun ouders) blijven dan op zaterdag langer op de club , wie weet……….

Over 5 jaar hoop ik dat de voetbalvereniging SV Lelystad’67 met zijn selectieteams zowel binnen de jeugd als de senioren:

Jeugd: divisie blijven spelen.

Eerste elftal:  Eerste klasse of Hoofdklasse

Wie zou je in de maand mei willen voordragen voor de rubriek de rasechte SVL-er:

Willem Voerman

Wil je verder nog wat kwijt over onze voetbalvereniging?

*******************

Voetnoot:

De supportersvereniging wil hierbij Wiebe Lok hartelijk danken voor zijn medewerking aan de rubriek  “de rasechte SVL-er”.