Uit de oude doos - Jeugd en sv Lelystad'67

19 november 2020 19:15

In deze rubriek blikken we terug op de geschiedenis van onze mooie club. Verwacht de komende tijd mooie verhalen, oude artikelen en foto’s. We gaan van start met een verhaal over de jeugdcommissie.

Jeugd en sv Lelystad’67

Jeugdvoetbal heeft bij sv Lelystad’67 altijd bijzondere aandacht gehad. Men onderkende al heel snel het belang van jeugdspelers voor het voorbestaan van de voetbalvereniging. Toen in januari 1969 zesentwintig jongens onder de achttien jaar lid waren geworden van sv Lelystad werd de jeugdcommissie ingesteld, waarin de heren van der Valk, van Essen,  Alberts en Riemeyer zitting namen. Zij zijn de grondleggers geworden van de vereniging in de toekomst, want hun extra inbreng en inzet voor de jeugd gaf vertrouwen. Zij stimuleerden de jeugdige spelers naar grootse presentaties. Deze vier personen zijn de eersten geweest van een lange rij jeugdcommissieleden die de jeugd van Lelystad opvingen en begeleidden in hun sportieve carrière. Een carrière die niet zelden zijn vervolg kende binnen het betaalde voetbal waarop wij elders reeds ingehaakt hebben.

De jeugdcommissie groeide in de jaren uit tot een bestuurlijke organisatie van zeven leden waarvan de jeugdvoorzitter ook zitting had in het hoofdbestuur. De jeugdcommissie was ooit verantwoordelijk voor vierentwintig jeugdteams, leiders en trainers, zij coördineerden dit allemaal op de zaterdagen zodat ieder jeugdteam kon voetballen. Feit is wel dat dit met veel enthousiasme werd gedaan in al die jaren. Zonder andere commissieleden te kort te doen zijn er twee namen die er uitsprongen in de beginjaren van de vereniging, dit waren de heren Jelle Kamstra en Cor Klijssen.

Jelle maakte vanaf augustus 1969 bijna 10 jaar deel uit van de jeugdcommissie. Hij was met recht een rasechte SVL-er die zich met hart en ziel inzette om het jeugdvoetbal op een hoger niveau te krijgen binnen Lelystad.

Oude_doos_team.jpeg

Cor Klijssen (kantinebeheerder) heeft ook zijn stempel gedrukt binnen de vereniging. Hij bood een luisterend oor aan velen. Menig jeugd- en senioren lid heeft met hem te maken gehad, waar orde en gezag de hoofdmoot was en die hij met zijn markante luide stem kon bereiken. Hij schuwde niet om bepaalde problemen kenbaar te maken aan de jeugdcommissie of het hoofdbestuur.

Na zijn overlijden is er ooit een jeugdtoernooi naar hem vernoemd. Het opleidingsniveau binnen de vereniging was erop gericht om tot zo hoog mogelijke prestaties te komen in de toekomst. Menig amateurvereniging in de regio was daar jaloers op. De jeugdcommissie legde een gedegen basis voor een lange weg omhoog, dit was een belangrijk beleidspunt

Oude_doos_jeugdbestuur2.jpeg