Richtlijn kunstgras

Richtlijnen voor het gebruik van het kunstgrasveld SV Lelystad ’67

In deze winterse periode is het niet altijd mogelijk om op het kunstgrasveld wedstrijden te spelen of te trainen. Het Sportbedrijf Lelystad en de vereniging SV Lelystad ‘67 hanteren de volgende richtlijnen t.a.v. het gebruik van het kunstgrasveld.

De leden van SV Lelystad ‘67 worden vriendelijk verzocht de hierna volgende richtlijnen in acht te nemen:

Algemeen gebruik: Belangrijk is dat het veld altijd wordt vrijgehouden van glas, rookwaren, blik, kauwgom en scherpe voorwerpen. Daarnaast is het niet toegestaan om doelen over het kunstgras te slepen. Volgens de algemene gebruiksovereenkomst behoort deze taak door de gebruikende verenigingen uitgevoerd te worden. Voetbalschoenen met een vaste kunststof noppenzool verdienen de voorkeur.

Onder normale Nederlandse omstandigheden zal het kunstgrasveld de meeste tijd beschikbaar zijn. Er zijn echter wat uitzonderingen die hieronder vermeld zijn:

Neerslag: Door de goede doorlatendheid van de toplaag en onderliggende constructie zal het veld snel ontwateren en het veld ook weer snel bespeelbaar zijn. Tijdens een zeer zware regenbui kan het voorkomen dat gedurende een korte periode het veld geheel verzadigd is en er plassen op het speelveld staan. Het is dan niet toegestaan het kunstgrasveld te gebruiken. Op dat moment is de stabiliteit van het veld geding en kan door sterk af- of schrapzetten verplaatsing van het invulmateriaal voorkomen. Dit moet worden voorkomen! Op plekken waar weinig infill materiaal zit kan dan makkelijk door de mat getrapt worden. Met name tijdens trainingen wordt dan aanbevolen de training 5 minuten uit te stellen of 5 minuten stop te zetten. Binnen enkele minuten zal de plasvorming verdwenen zijn en is het veld weer volledig bespeelbaar. Normaliter zullen deze extreme omstandigheden zeer incidenteel voorkomen in Nederland.

Droogte: Zeer droge omstandigheden hebben geen negatieve gevolgen op de bruikbaarheid van het kunstgras. Bij zeer hoge temperaturen kan als gevolg van het zwarte rubber in de mat de temperatuur extra oplopen. Dit heeft echter geen effecten op de bespeelbaarheid van het veld. Onder zeer warme omstandigheden kan het voorkomen dat er meer geur van het rubber vrijkomt. Bespelen is echter altijd mogelijk.

Wind: De mat ligt los binnen de opsluitbanden. De mat is echter ingevuld met ca. 30 kilo zand en 14 kilo rubber per m2. Totaal bevindt zich op een volledig veld ca. 225 ton zand en 93 ton rubber. De mat is daarom ongevoelig voor wind. Het invulmateriaal tussen de vezels kan niet opgenomen worden door de wind, enkel wat losliggend materiaal op de vezels.

IJzel: Er mag niet op het kunstgras gevoetbald worden als er ijzel valt, of gevallen is. De vezel van het kunstgras is dan kwetsbaar.

Sneeuw: Als het gaat om (natte) sneeuwval en temperaturen boven het nulpunt dan kan er normaal gesproken gespeeld worden. Het is niet wenselijk dat kunstgrasvelden bespeeld worden als het gesneeuwd heeft in combinatie met vorst. De sneeuw wordt dan vastgelopen en zal vastvriezen aan de vezels. Het veld wordt dan glad en zal voor spelers gevaarlijke situaties kunnen opleveren. Daarnaast zal het langer duren voordat de sneeuw wegdooit.

Vorst: Voornamelijk ‘droge’ vorst tot circa 10-15 graden onder nul heeft geen effect op de speeleigenschappen van het veld. Bij nog lagere temperaturen (meer dan 15 graden onder nul) veranderen de eigenschappen van het veld, verharden de vezels, en worden deze gevoeliger voor schade. Bij zeer strenge vorst is gebruik dan ook af te raden. Wanneer net voor of tijdens de vorstperiode de mat nat is geworden (neerslag of smeltende sneeuw) of nat wordt (ijzel) zal de bovenlaag veel vocht bevatten welke bevriest. Op dat moment is het oppervlak glad (ijs) en onbespeelbaar! Opdooi Tijdens een dooiperiode is het betreden van het veld uit den boze als er flink wat regenval plaats gevonden heeft! Er ontstaat dan opdooi. Deze situatie is te herkennen aan een papperige toplaag van het veld, en in ergere gevallen, plassen op het veld. Doordat het vocht in de bovenlaag niet weg kan zakken door een diepere bevroren vochtlaag, is het mogelijk dat de zandinvulling of de onderliggende sporttechnische laag volledig verzadigd is met (smelt)water. Deze laag is dan volledig instabiel en zeer gevoelig voor betreding. Betreding kan in deze fase leiden tot kuiltjes in het veld en tot blijvende schade aan de vlakheid van het veld.

Als het dooit en er is sprake van droog weer kan er normaal gesproken wel gebruik gemaakt worden van het veld.

Er zal gehandeld moeten naar omstandigheden.